Czy zgodzą się Państwo ze mną, że sporządzając budżet, często można mieć poczucie bezsensowności i bezcelowości tego działania, ponieważ zapisy budżetowe bardzo szybko stają się nieaktualne… Sam budżet nie odzwierciedla strategii przedsiębiorstwa... Utrudnia współpracę, a nawet powoduje konflikty między poszczególnymi działami… Mankamenty budżetowania można by długo wymieniać. Jednak faktem jest, że jak większość z Państwa budżetowała w zeszłym roku, tak również w tym będzie musiała przystąpić do tego procesu. Budżetowanie jest (i zapewne będzie jeszcze długo wbrew opiniom entuzjastów koncepcji Beyond Budgeting) głównym narzędziem sterującym dla ogromnej liczby przedsiębiorstw na całym świecie. I tutaj rzeczywiście warto znać słabe strony procesu, jednak nie dla samej krytyki, a dla lepszego poznania procesu, zrozumienia sposobów radzenia sobie z ograniczeniami i ich potencjalnym wpływem na podejmowanie błędnych decyzji. Uczyńmy z wroga oswojonego towarzysza, a z pewnością będzie łatwiej i przyjemniej budżetować. O sposobach skutecznego eliminowania mankamentów budżetowania pisze Pan Paweł Pawlak. W Temacie numeru również o budżetowaniu kroczącym, narzędziach budżetowania w Excelu oraz planowaniu wielowariantowym w przedsiębiorstwie. Życzę inspirującej lektury!
Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDFE-kontrole fiskusa stały się faktem. Od 1 lipca br. do przedsiębiorstw dużych i średnich dołączyli w obowiązku raportowania Jednolitych Plików Kontrolnych na żądanie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) wszyscy, nawet najmniejsi przedsiębiorcy. Warunek żądania: przedsiębiorstwo musi używać komputerów do prowadzenia ksiąg podatkowych, czyli ewidencji dla potrzeb rozliczeń podatków.
Od 13 lipca obowiązuje nowa ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Ustawa zastępuje dotychczasowe regulacje. Kogo obowiązuje? Jakie wprowadza ograniczenia odnośnie transakcji gotówkowych? Jakie są nowe obowiązki dla biur rachunkowych i przedsiębiorców?
Na 1 grudnia 2018 r. został przesunięty termin wprowadzenia obowiązku wystawiania zwolnień lekarskich w formie elektronicznej. Do tego czasu dopuszczalne jest wystawianie zwolnień lekarskich w formie papierowej. Nowelizacja w tej sprawie weszła w życie 29 czerwca 2018 r.
Pracodawca może wprowadzić nadzór zakładu pracy za pomocą kamer. Powinien poinformować o tym pracowników na 2 tygodnie przed uruchomieniem nadzoru. Pracodawca oznacza monitorowany teren i pomieszczenia za pomocą widocznych i czytelnych znaków lub ogłoszeń dźwiękowych. Nagrania obrazu może przechowywać przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia nagrania.
Aby proces planowania finansowego we współczesnych przedsiębiorstwach w możliwie pełny sposób uwzględniał rzeczywiste warunki gospodarowania, należy wziąć pod uwagę dynamiczne zmiany, jakie zachodzą w otoczeniu organizacji. W związku z tym sporządzenie planu przy uwzględnieniu jednego scenariusza rozwoju sytuacji rynkowej jest zwykle niewystarczające. Chcąc bowiem zapewnić elastyczność reagowania na...
Dzisiejsze warunki gospodarczo-ekonomiczne dają bardzo silny nakazowy impuls przedsiębiorstwom do podejmowania przemyślanych i skutecznych działań dążących do optymalizacji procesów strategicznych i operacyjnych działalności. Menedżerowie bardzo szybko zdają sobie sprawę z występowania ścisłej relacji pomiędzy faktem dysponowania adekwatnymi narzędziami informacji zarządczej a możliwościami podejmowania...
Budżetowanie w wielu przedsiębiorstwach kojarzy się z wyjątkową procedurą, do której potrzeba wyspecjalizowanego działu. Inne firmy stosują budżetowanie jak utarty standard, który warto realizować, „bo tak się robi w innych firmach”. Istnieją jednak również takie jednostki, które potrafią świadomie wykorzystywać budżetowanie jako elastyczne narzędzie pozwalające sterować dynamiką rozwoju i realizacji...
Plan jest podstawą działania, w tym podejmowania decyzji. Natomiast budżet określa warunki ograniczające wykorzystanie zasobów majątkowych i finansowych na realizację planu. Działanie związane z tworzeniem, realizacją i kontrolą budżetu nazywa się budżetowaniem. Istnieją różne metody i techniki budżetowania. Ze względu na częstotliwość sporządzania budżetu wyróżnia się budżetowanie kroczące.
Głównym celem nowego Standardu jest promowanie jednolitej rachunkowości dla rozpoznawania przychodu oraz zwiększenie porównywalności i przejrzystości informacji finansowych. Ponadto nowy Standard wymaga od spółek ujawniania w informacji dodatkowej w sprawozdaniach finansowych znacznie większej ilości informacji o sprzedaży i przychodach tak, aby inwestorzy i inni użytkownicy sprawozdań mogli otrzymać...
W poprzednim wydaniu kwestię związaną z różnicami kursowymi omówiliśmy na przykładzie metod rozliczania różnic kursowych, w których opisaliśmy metodę rachunkową oraz metodę podatkową, ogólne zasady wyceny różnic kursowych oraz przedstawiliśmy na praktycznym przykładzie, jak powinna wyglądać ewidencja rachunkowa transakcji zakupu oraz sprzedaży towarów i usług. Ze względu na złożoność tematu i wielkość...
Zapisy budżetowe szybko stają się nieaktualne… Budżety często nie odzwierciedlają strategii przedsiębiorstwa… Budżety utrudniają współpracę między poszczególnymi działami… Zapisy budżetowe stają się często wymówkami do tego, by nie podejmować pewnych działań… Wady budżetowania można mnożyć. Okazuje się jednak, że są sposoby, żeby sobie z nimi skutecznie radzić.
Ustawa Kodeks spółek handlowych1 zawiera katalog sytuacji powodujących rozwiązanie spółki. Przesłanki rozwiązania ujęte są w art. 21 k.s.h. oraz w art. 270 i 271 k.s.h. Pierwsza grupa przesłanek odnosi się zarówno do spółki z o.o., jak i do spółki akcyjnej, z kolei druga odnosi się jedynie do spółek z o.o. Niniejszy tekst skupiony będzie na rozwiązaniu spółki jawnej.
Budżetowanie jest procesem złożonym, który obejmuje projektowanie, tworzenie i zatwierdzanie budżetu oraz jego późniejszą kontrolę. Dla przedsiębiorstwa budżet nie jest niczym innym jak planem działania wskazującym kierunek, w którym ma podążać. Proces konstruowania budżetu może być wspomagany przez dedykowane oprogramowanie ułatwiające zarządzanie i analizę danych, ale również w tej roli dobrze sprawdza...
Dodaj do ulubionych - opcja jest dostępna tylko dla aktywnych prenumeratorów.
Pełna funkcjonalność serwisu z wyłączeniem możliwości pobierania wydań w formacie PDF.