Plan jest podstawą działania, w tym podejmowania decyzji. Natomiast budżet określa warunki ograniczające wykorzystanie zasobów majątkowych i finansowych na realizację planu. Działanie związane z tworzeniem, realizacją i kontrolą budżetu nazywa się budżetowaniem. Istnieją różne metody i techniki budżetowania. Ze względu na częstotliwość sporządzania budżetu wyróżnia się budżetowanie kroczące.

Budżetowanie kroczące na przykładach

Budżetowanie jest metodą operacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem. W procesie budżetowania następuje przekształcenie nadrzędnych planów działalności przedsiębiorstwa w budżety (preliminarze) przypisane danej organizacji jako całości lub wyodrębnionym ośrodkom odpowiedzialności. Budżet stanowi plan przydzielony danemu działowi do ściśle określonego okresu budżetowego, np. miesiąc, kwartał, półrocze, rok.

Istnieją różne metody i techniki budżetowania. Ze względu na częstotliwość tworzenia budżetu wyróżnia się:

  • budżetowanie kroczące (kontynuacyjne, ciągłe, rolowane), którego istotą jest opracowanie budżetów w taki sposób, aby obejmowały one ciągle okres kolejnych dwunastu miesięcy, np. budżet obejmuje okres od września roku 20X1 do sierpnia roku 20X2, to zaktualizowany, nowy budżet obejmuje okres od września roku 20X2 do sierpnia roku 20X3. Budżet taki dotyczy dwunastu miesięcy. Może pokrywać się z rokiem kalendarzowym.
  • budżetowanie konwencjonalne to przygotowanie budżetu jednorazowo na rok obrotowy.

Istota budżetowania kroczącego

Budżetowanie kroczące (ang. continuous budgeting; ang. rolling budget) jest to zespół czynności związanych z tworzeniem, realizacją, kontrolą i ciągłą aktualizacją budżetu wiodącego. Polega na względnie szczegółowym zaplanowaniu wybranego okresu obrachunkowego, np. miesiąca, tygodnia lub kwartału, i podejściu ogólnym do kolejnych miesięcy, tygodni lub kwartałów roku obrotowego. Pod koniec danego podokresu budżet jest aktualizowany drogą oszacowania danych na taki sam podokres następnego roku. Tym samym utrzymuje się stale dwunastomiesięczny okres budżetowania. Budżet dla pierwszego okresu charakteryzuje się większą realnością niż budżety na okresy kolejne, ogólne. Istota tej metody podlega ciągłej weryfikacji budżetu poprzez kontrolę i aktualizację informacji o zdarzeniach wpływających na wartości poszczególnych pozycji budżetowych. W budżetowaniu kroczącym odzwierciedla się zasada ciągłości procesu budżetowania (realizacja budżetu z poprzedniego okresu jest bazą do planowania na następny czas). Budżet kroczący sporządza się, dodając co miesiąc przewidywane wielkości następnego miesiąca i odejmując wielkości miesiąca ubiegłego. Zaleca się stosowanie tej metody w przedsiębiorstwach funkcjonujących w niestabilnym otoczeniu gospodarczym.

Istotę budżetowania kroczącego przedstawia rysunek 1.

Proces budżetowania kroczącego

Budżetowanie kroczące to proces polegający na przygotowaniu, zatwierdzeniu, realizacji, kontroli i aktualizacji pozycji budżetowych, co ilustruje rysunek 2.

Pierwszy krok polega na określeniu planu działalności przedsiębiorstwa w horyzoncie powyżej roku. Plan jako podstawa działania jest kategorią pojęciowo szerszą niż budżetowanie. W budżetowaniu następuje przekształcenie planowanych wielkości ekonomicznych w wyrażone w mierniku pieniężnym zadania do wykonania już w krótkim okresie, do dwunastu miesięcy, z podziałem na podokresy miesięczne lub kwartalne (drugi krok).

Trzeci krok to opracowanie instrukcji budżetowej, czyli podręcznika budżetowania, który obejmuje następujące elementy:

  • określenie celów budżetowania;
  • zasady sporządzenia budżetów;
  • wykaz czynności składających się na etap tworzenia projektu budżetu;
  • procedura zatwierdzania projektu budżetu;
  • harmonogram budżetowania, z podziałem na podokresy;
  • wzory tabel budżetowych;
  • zasady kontroli budżetowej;
  • zasady analizy odchyleń;
  • procedura aktualizacji budżetu.

Czwarty krok związany jest z faktycznym tworzeniem projektu budżetu kroczącego zgodnie z instrukcją. Kolejny krok to procedura zatwierdzenia budżetu przez kierownika jednostki lub kierownika ośrodka odpowiedzialności. Następnie szósty krok to realizacja budżetu. Ten krok sprowadza się do wykonania zadań określonych szczegółowo w pierwszych okresach (np. miesiącach). W siódmym kroku następuje periodyczna kontrola wykonania budżetu w pierwszych podokresach. Kontrola polega na porównaniu bieżącego wykonania budżetu z zadaniami wskazanymi w budżecie. Ósmy krok to badanie i ocena odchyleń: plan – wykonanie. Ponadto ten krok obejmuje działania korygujące w celu urealnienia wartości pozycji budżetowych w podokresach.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Ustalanie różnic przejściowych między wartością bilansową a podatkową aktywów i pasywów według KSR 2 – Podatek dochodowy oraz porównanie z MSR 12

Ustalanie różnic przejściowych między wartością bilansową a podatkową aktywów i pasywów według KSR 2 – Podatek dochodowy oraz porównanie z MSR 12

Jednym z bardziej wymagających zadań w księgowości jest ustalenie różnic przejściowych między wartością bilansową a podatkową aktywów i pasywów. Zagadnienie to zostało szczegółowo opisane w jednym z Krajowych Standardów Rachunkowości, a mianowicie KSR 2 – Podatek dochodowy. Porusza on wiele kwestii, jak podatek odroczony, zasady wyceny aktywów i rezerw czy właśnie ustalenie różnic przejściowych.

Czytaj więcej

Zmiany w MSSF do stosowania w 2024 roku

Zmiany w MSSF do stosowania w 2024 roku

Tradycyjnie, nowy rok to nowe zmiany i uszczegółowienia obowiązujące w ramach Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Co nowego przyniósł początek 2024? W tym roku, tak jak i w latach ubiegłych, nie mamy do czynienia ze znaczącymi zmianami. Nie ma również istotnych nowych standardów, które zmieniałyby dotychczasowe podejście do rachunkowości. Jest za to kilka pomniejszych modyfikacji, które pewnie dla większości spółek nie będą grały większej roli, ale dla tych, które akurat tego typu transakcje zawierają – na pewno będą mieć istotny wpływ.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.