Controlling i Rachunkowość Zarządcza 5/2014 (maj)

Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 5/2014 -

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

Tekst otwarty nr 5/2014

Polityka fiskalna

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 5/2014

Polityka pieniężna

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 5/2014

Dane i prognozy ekonomiczne

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 5/2014

Gospodarka Polski

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 5/2014

Lothar Kuhls na kongresie controllerów w Sopocie

Największym błędem związanym z controllingiem jest niewykorzystanie jego potencjału! Przekonywać nas o tym będą prelegenci XXII Kongresu Controllerów, który odbędzie się w dniach 4–6 czerwca 2014 r. w Sopocie. Na tegorocznym zjeździe controllerów organizatorzy – Ośrodek Doradztwa i Treningu Kierowniczego w Gdańsku – położą szczególny nacisk na problematykę controllingu ośrodków decyzyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 5/2014

O kluczowych wskaźnikach efektywności w Klubie Controllera

Prawie każda dobrze funkcjonująca organizacja działa w oparciu o system zarządzania przez cele (Management by Objectives, MBO). Najlepsze organizacje idą o krok dalej i aby na bieżąco monitorować stopień realizacji wyznaczonych celów, wdrażają Key Performance Indicators (KPI), które pozwalają skutecznie sparametryzować i precyzyjnie zakomunikować oczekiwany poziom wyników.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 5/2014

Czy controlling może być innowacyjny

Temat VIII Międzynarodowego Kongresu Controllerów „Innowacyjne rozwiązania controllingowe” wzbudził wiele kontrowersji wśród praktyków controllingu. Padały pytania: Jaka jest zależność między controllingiem a innowacją? Czy controlling może być innowacyjny? Czy powinien? A jeśli tak, to w jaki sposób? I czym właściwie jest innowacja? Na te pytania odpowiadali polscy i zagraniczni prelegenci w czasie...

Czytaj więcej
nr 5/2014

Dynamiczny pomiar wyników w firmie Square D Company

Zintegrowany model dynamicznego pomiaru wyników (Integrated Dynamic Performance Measurement System, IDPMS) został opracowany przez Bititciego, Carriego i McDevitta1, przy współpracy z firmą Square D Company. Ma on na celu wspomaganie obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa (zarządzanie organizacją, wytwarzanie produktów, doskonalenie procesów biznesowych) w zakresie pomiaru i doskonalenia wyników....

Czytaj więcej
nr 5/2014

Jaka jest różnica między nakładem inwestycyjnym a kosztem w projekcie inwestycyjnym

Problem: Podstawowe metody oceny projektów inwestycyjnych wykorzystują rachunek przepływów pieniężnych. Dlatego kategoriami, którymi operują praktycy, są wpływy i wydatki pieniężne. Jaka jest różnica między nakładem inwestycyjnym a kosztem w projekcie inwestycyjnym?

Czytaj więcej
nr 5/2014

Najczęściej występujące błędy przy sporządzaniu sprawozdania finansowego – jak ich uniknąć (pasywa)

Błędy przy wycenie bilansowej występują nie tylko w zakresie aktywów, ale również w zakresie zobowiązań i rezerw. W szczególności z kategorią rezerw wiąże się duże ryzyko subiektywizmu. Dlatego biegli rewidenci zwracają na nią szczególną uwagę. Opracowanie to jest kontynuacją cyklu rozpoczętego w numerach 3/2014 oraz 4/2014.

Czytaj więcej
nr 5/2014

Zarządzanie przez cele w Mleczarni Turek i Avon Polska

Zarządzanie przez cele może przynieść organizacji wiele wymiernych korzyści. Między innymi zwiększa zaangażowanie pracowników, poprawia komunikację, pozwala uzyskać lepsze rezultaty. Bez wątpienia wzmacnia całą organizację, o czym przekonały się firmy Avon oraz Mleczarnia Turek.

Czytaj więcej
nr 5/2014

Wykorzystanie Excela na potrzeby modelu wspierającego decyzje (część I)

W prezentowanym tutaj przykładzie celem jest optymalizacja zakupów. Dostawcy, chcąc pozyskać klientów (szczególnie tych, którzy kupują dużo), obniżają ceny. To z kolei powoduje, że kupujący powinni zastosować te algorytmy, które uwzględniają różne czynniki oraz ograniczenia wpływające na koszty, np.:

Czytaj więcej
nr 5/2014

Zasady rozliczania kosztów pośrednich zgodne z wymogami budżetowania

Proces rozliczania kosztów pośrednich jest istotnym zagadnieniem zarówno w rachunkowości finansowej, jak i zarządczej. Występuje przy podziale kosztów działalności pomocniczej oraz kosztów wydziałowych. W zakresie rachunkowości zarządczej praktyka ta może ponadto obejmować koszty ogólnego zarządu. Wynika to z szerszego podejścia do rozliczeń kosztów przez rachunkowość zarządczą, niż wymaga tego prawo...

Czytaj więcej
nr 5/2014

Kalkulacja kosztów na podstawie procentowej realizacji planowanych przychodów

Osiąganie przychodów nierozerwalnie wiąże się z występowaniem kosztów ich uzyskania. W praktyce najczęściej bywa tak, że nakłady są ponoszone przez przedsiębiorstwo znacznie wcześniej od momentu, w którym klient otrzymuje fakturę. Problem ten jest szczególnie istotny w przypadku realizacji bardziej złożonych zleceń, które wymagają co najmniej kilku miesięcy prac. Aby wynik finansowy uwzględniał poziom...

Czytaj więcej
nr 5/2014

Proces raportowania kosztów projektów w Young Digital Planet

Przedsiębiorstwo Young Digital Planet zdecydowało się na rozwój narzędzi analitycznych i raportowych ukierunkowany na wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego. W 2013 r. firma zrealizowała dwa krótkie projekty – opracowała model rozliczania kosztów na projekty oraz dodatek VBA wspierający proces raportowania menedżerskiego. Niniejsze opracowanie prezentuje pierwszy projekt. Dostarcza inspiracji do poszukiwania...

Czytaj więcej
nr 5/2014

Optymalizacja podatkowa a obejście prawa (część II)

Coraz powszechniejszym zjawiskiem staje się obchodzenie przez przedsiębiorców przepisów prawa podatkowego. Sytuację pogarsza fakt, że w polskim ustawodawstwie nie ma klauzuli obejścia prawa podatkowego stanowiącej narzędzie organów podatkowych do walki z tzw. agresywną optymalizacją podatkową. Chodzi o sposób zawierania transakcji, który dąży do obniżenia wysokości zobowiązania podatkowego.

Czytaj więcej
nr 5/2014

Jak prezentować odchylenia sprzedaży na poszczególnych produktach

Problem: Prezentacja danych sprzedażowych, wynikowych czy kosztowych najlepiej przemawia do odbiorcy w formie graficznej – jako schemat, wykres itp. Jak zatem najlepiej pokazywać odchylenia sprzedaży na poszczególnych produktach?

Czytaj więcej
nr 5/2014

Jak policzyć koszt roboczogodziny dla pracownika działalności podstawowej

Problem: Proszę o weryfikację wyliczenia kosztu 1 roboczogodziny dla pracownika działalności podstawowej bez godzin awaryjnych i pogotowania domowego na 2014 r. dotyczących usług wykonywanych w dni robocze. Wyliczenia przedstawia tabela 1. Proszę o sugestie odnośnie do poprawności wyliczenia.

Czytaj więcej
nr 5/2014

Ile celów i mierników powinna zawierać Strategiczna Karta Wyników

Problem: Ile celów i mierników powinna zawierać Strategiczna Karta Wyników przedsiębiorstwa? Nasza Karta zawiera 38 celów i 107 KPI (kluczowych wskaźników efektywności). Mamy ogromne trudności z analizą mierników. Czy konstrukcja Karty jest właściwa? Czy nie zawiera zbyt dużo celów oraz KPI?

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.