Ożywienie gospodarcze sprzyja wpływom z podatków
- Deficyt budżetu państwa po lutym wyniósł 9,5 mld zł, a po marcu może według MF sięgnąć 17,4 mld zł, czyli 36,6% rocznego planu. Ścieżka wykonania deficytu przebiega na razie wyraźnie poniżej tych z poprzednich kilku lat. Pomaga w tym ożywienie gospodarki, a w szczególności popytu krajowego, którego efektem jest poprawa wpływów podatkowych. Widzimy szanse na realizację tegorocznego deficytu budżetowego poniżej planu.
Deficyt sektora finansów publicznych w 2013 r. poniżej prognoz
- Według nieoficjalnych danych deficyt sektora finansów publicznych (general government) wzrósł w 2013 r. do 4,3% PKB z 3,9% PKB rok wcześniej, kształtując się nieco poniżej oczekiwań Komisji Europejskiej (4,4%) i wcześniejszych szacunków Ministerstwa Finansów (4,8%).
- Lepsza realizacja (GUS opublikuje oficjalne dane 16 kwietnia) nie jest zaskoczeniem. To efekt z jednej strony ożywienia w gospodarce, które przybrało na sile w II połowie 2013 r., a z drugiej strony niższych realizacji deficytów: centralnego (o ok. 9 mld zł wobec planu po nowelizacji) i samorządowego (o ok. 8 mld zł).
- W tym roku, w wyniku wprowadzenia zmian w OFE, sektor publiczny według metodologii ESA95 wykaże jednorazową nadwyżkę w wysokości 4,4% PKB (nasze oczekiwania są zbliżone do prognoz KE). Natomiast w 2015 r. planowana jest dalsza konsolidacja finansów publicznych. Szczegółowe plany Ministra Finansów poznamy w aktualizacji Programu Konwergencji, która powinna być gotowa do końca kwietnia. W jednym z niedawnych wywiadów zapowiedział on podjęcie działań, które pozwolą na trwałe obniżenie deficytu poniżej 3% PKB, zgodnie z sugestią KE.
Dług publiczny w górę w 2013 r., w dół w tym roku...
- Ministerstwo Finansów podało, że państwowy dług publiczny na koniec 2013 r. wyniósł 880,2 mld zł i stanowił 53,9% PKB (wobec 52,7% PKB w 2012 r.). Natomiast dług sektora finansów publicznych według ESA95 wzrósł do 57,1% PKB z 55,6% PKB w 2012 r. Największy wpływ na przyrost długu w obu przypadkach miało finansowanie potrzeb pożyczkowych netto, które w ubiegłym roku wyniosły 57,4 mld zł.
- Wprowadzenie w życie reformy funduszy emerytalnych, zgodnie z którą na początku lutego OFE przekazały do ZUS aktywa o wartości 153,2 mld zł, obniżyło państwowy dług publiczny o ponad 8% PKB, a dług sektora finansów publicznych o ponad 9% PKB.
Obietnice działania przez EBC wspierają globalne rynki długu
- Marzec i początek kwietnia przyniosły kontynuację pozytywnych tendencji na bazowych rynkach długu. Rentowność 10-letniej niemieckiej obligacji, po krótkotrwałych wzrostach powyżej 1,6%, stabilizowała się nieco poniżej tego poziomu. Poprawa perspektyw gospodarczych sprzyjała dalszej aprecjacji obligacji krajów peryferyjnych; hiszpańskie i włoskie 10-letnie obligacje osiągnęły najniższe poziomy w historii. To sprzyjało poprawie miar oceny ryzyka – spready wobec niemieckich obligacji zacieśniły się, spadły stawki CDS.
- Perspektywa dalszych działań EBC powinna sprzyjać stabilizacji rentowności niemieckich obligacji, ale również papierów krajów peryferyjnych w najbliższych tygodniach. Niemniej wyraźne sygnały poprawy gospodarczej będą powodowały presję na wzrost rentowności w średnim i długim terminie.