Controlling i Rachunkowość Zarządcza 10/2015 (październik)

Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 10/2015 - Prognozowanie, planowanie, budżetowanie

Prognozowanie, planowanie, budżetowanie

Aby firma mogła sprawnie funkcjonować powinna opierać się na solidnych filarach. Mówi się, że jednym z istotniejszych jest proces budżetowania. Mobilizuje do krótko- i długookresowego planowania, koordynacji działań i współpracy. Jest podstawą kontroli dokonań i odchyleń. Korzyścią tego procesu jest także to, iż ułatwia analizę kosztów tak ex ante, jak i ex post.

Jednakże w tych burzliwych czasach wszystko ulega tak gwałtownym zmianom, że od pracowników wymagana jest duża elastyczność, a w ślad za tym pojawiają się wątpliwości. Przydatność i adekwatność tradycyjnego planowania jest coraz częściej kwestionowana. Dlatego popularność zdobywa koncepcja Beyond Budgeting (przynajmniej wśród tych, którzy do tej pory na budżetowaniu zarywali noce).

Czy w biznesie warto trzymać się starych twardych zasad, czy podążać nieustannie za innowacjami i niestandardowymi procedurami? Budgeting or Beyond Budgeting? Zarządzający firmą muszą zadbać o jej stabilne podstawy. Skłonność do eksperymentowania jest w tej sytuacji ograniczona, ale nie zwalnia to nas, wydawców Controllingu od inspirowania decydentów.

Zanim zatem wszystko pójdzie „na żywioł” trzeba zakasać rękawy i zabrać się do roboty. Zacznijmy od kosztów personalnych. Aktualny fundusz płac to jedna z najpoważniejszych pozycji budżetu, ale rzecz jasna nie jedyna. Kolejnymi są koszty związane z przewidywaną dynamiką rozwoju wynagrodzeń (awanse i podwyżki), premii, wyjazdów służbowych czy szkoleń. Złożoność wewnętrzna tej kategorii kosztów uzasadnia poważne potraktowanie kwestii wsparcia IT, które gwarantuje im niezbędną precyzję planowania, ale również pomaga na bieżąco zarządzać kosztami HR. Pochylamy się nad analizą kosztów sprzedaży, i nad prognozowaniem wielkości sprzedaży. Sporo miejsca poświęcamy także organizacji samego procesu planowania, przepływu informacji, ich źródłom… Ale dość wstępów, zapraszam do lektury.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

Tekst otwarty nr 10/2015

Więcej aut z polskich fabryk

Polskie fabryki samochodów zwiększają produkcję w porównaniu z ubiegłym rokiem. Według Instytutu Samar, od stycznia do sierpnia z zakładów w Tychach, Gliwicach oraz Poznaniu wyjechało prawie 445,2 tys. aut. To o 13 proc. (50,6 tys. sztuk) więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2015

Czy to koniec łagodnych przepisów o cenach transferowych?

Czy to koniec łagodnych przepisów o cenach transferowych?

Wiele wskazuje na to, że 2015 będzie ostatnim rokiem, w którym w Polsce obowiązują stosunkowo łagodne przepisy o cenach transferowych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2015

Budżet 2016 obarczony ryzykiem ‑ Komentarz dr. Jacka Adamskiego, doradcy zarządu Konfederacji Lewiatan

Deficyt budżetu państwa w przyszłym roku ma być nie większy niż 54,6 mld zł. Rząd zapowiedział jednorazowy dodatek dla emerytów i odmrożenie płac w budżetówce.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2015

Kongres Audytowy 2015

Jak skutecznie audytować - 17-18 listopada 2015, Warszawa, Hotel Sheraton

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2015

Warsztaty "GOOGLE DAY – CO KAŻDY E‑MARKETER POWINIEN WIEDZIEĆ O NARZĘDZIACH GOOGLE"

Już 3 listopada 2015 roku zapraszamy Państwa na praktyczne warsztaty organizowane przez Centrum Promocji Informatyki.

Redakcja magazynu Controlling i Rachunkowość Zarządcza objęła patronatem to wydarzenie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2015

KONFERENCJA ICV | PROFESJONALNA WIZUALIZACJA INFORMACJI ZARZĄDCZEJ

Mamy przyjemność zaprosić Państwa na konferencję ICV "Profesjonalna wizualizacji informacji zarządczej", która jest podsumowaniem prac praktyków controllingu w Regionach ICV oraz  rozwinięciem tematyki profesjonalnej wizualizacji informacji zarządczej. To inspirujące wydarzenie, z udziałem znakomitych gości, ma na celu pobudzenie proaktywności wśród polskich controllerów w kierunku doskonalenia...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2015

X seminarium w cyklu PRAKTYCZNE ASPEKTY FUNKCJONOWANIA SERWEROWNI "USŁUGI DATA CENTER (SERWEROWNI) REALIZOWANE W MODELU ZDALNYM"

Już 16 listopada zapraszamy do Warszawy na praktyczne seminarium organizowane przez Centrum Promocji Informatyki. Patronat nad wydarzeniem objął magazyn Controlling i Rachunkowość Zarządcza.

Czytaj więcej
nr 10/2015

Szkolenie "UMOWY WDROŻENIOWE IT – ASPEKTY PRAWNE I PRAKTYCZNE"

Już 17 listopada zapraszamy do Warszawy na praktyczne szkolenie z zakresu umów wdrożeniowych IT. Magazyn Controlling i Rachunkowość Zarządcza objął to wydarzenie patronatem medialnym.

Czytaj więcej
nr 10/2015

ZBB (ang. zero‑based budgeting) jako narzędzie zarządzania w warunkach niepewności

ZBB (ang. zero-based budgeting) jako narzędzie zarządzania w warunkach niepewności

Dlaczego tak trudno wpłynąć na sposób identyfikacji menedżera z własną firmą? Powód jest prozaiczny. Mitem jest przekonanie, że żyjemy w czasach ostrej konkurencji. Firmy są rentowne, wypracowują zyski, są branże, w których zyskowność sprzedaży czy zyskowność kapitałów własnych stale rośnie. Wśród liderów możemy nawet wskazać tych, którzy potrafią przebić przeciętne wskaźniki rentowności branży, sygnalizując...

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 10/2015

Nowoczesna przestrzeń planowania w stylu ICV Modern Budgeting

Po około 100 latach skutecznego stosowania w milionach przedsiębiorstw, klasyczne planowanie i budżetowanie stało się nieco „przykurzone”. Narastająca dyskusja i krytyka rozwiązań controllingowych w tym obszarze doczekała się mocnej riposty Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów ICV w postaci koncepcji Modern Budgeting. Młodego wina nie wlewa się jednak do starych bukłaków. W ślad za koncepcją...

Czytaj więcej
nr 10/2015

Analityka konta kosztów sprzedaży – sztuka dla sztuki czy konieczność?

Analityka konta kosztów sprzedaży – sztuka dla sztuki czy konieczność?

Skuteczność działań nakierowanych na sprzedaż produktów/usług jest kluczowa dla przetrwania każdego przedsiębiorstwa w obecnych czasach. Udział kosztów sprzedaży w sumie wszystkich ponoszonych kosztów systematycznie rośnie w większości firm. Firmy starają się alokować znaczące budżety na tego typu działania, gdyż od powodzenia działań sprzedażowych zależy funkcjonowanie danej organizacji. Koszty sprzedaży...

Czytaj więcej
nr 10/2015

Główne różnice między tradycyjnym budżetowaniem a „Beyond Budgeting”

Główne różnice między tradycyjnym budżetowaniem a „Beyond Budgeting”

Koncepcja budżetowania w tradycyjnej formie1 (rozumianej jako przekształcanie planów w zadania – budżety i kontrolowanie stopnia ich realizacji) – jako nieodłącznej części zarządzania przedsiębiorstwem – pojawiła się na początku XX wieku i jeszcze nie obchodziła swoich setnych urodzin. Niemniej jednak przez wielu ekonomistów oraz praktyków biznesu uznawana jest za przestarzałą...

Czytaj więcej
nr 10/2015

Organizacja procesu budżetowania w przedsiębiorstwie

Budżetowanie to proces polegający na przygotowaniu, zatwierdzeniu, realizacji i kontroli budżetu. To pewien proces zestawienia w jedną całość budżetów sporządzanych w przedsiębiorstwie i wykonywanie ich.

Czytaj więcej
nr 10/2015

Dobre praktyki budżetowania – efektywna organizacja procesu gromadzenia danych

Dobre praktyki budżetowania – efektywna organizacja procesu gromadzenia danych

Budżetowanie jest metodą wewnętrznego oddolnego planowania w przedsiębiorstwie, podporządkowanego realizacji strategicznych celów i efektywnemu wykorzystaniu zasobów1. Jest to proces przygotowania i opracowania serii wspólnych budżetów i połączenia ich w jeden budżet główny przedsiębiorstwa. Obejmuje stosowanie różnych metod związanych z ustalaniem, realizacją i kontrolą budżetu. Jest metodą zarządzania...

Czytaj więcej
nr 10/2015

Budżetowanie kosztów osobowych w organizacji – czy ten proces można usprawnić?

W dzisiejszych czasach specjaliści od zarządzania kadrami muszą biegle poruszać się również w świecie liczb. Co więcej, chcąc przekonać zarząd do swoich pomysłów oraz planów muszą oni umiejętnie posługiwać się językiem biznesu, czyli bazować na wiarygodnych i mierzalnych informacjach. Ma to niebagatelne znaczenie zarówno podczas przygotowywania rocznego budżetu, jak i w sytuacji, gdy firma musi podjąć...

Czytaj więcej
nr 10/2015

Analiza skupień przy zastosowaniu MS Excel

Widoczny na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat rozwój technologii informatycznych umożliwił firmom dostęp do ogromnej ilości danych transakcyjnych dotyczących zachowań klientów. Niektóre z sektorów gospodarki (ubezpieczenia, rynek nieruchomości) bardzo silnie polegają w swej działalności operacyjnej na analizie tychże zachowań, dla innych (sektor budowniczy) analiza omawianych danych ma mniejsze...

Czytaj więcej
nr 10/2015

Proces budżetowy

Nadchodząca jesień dla większości oznacza nieuchronny koniec wakacji, natomiast dla służb finansowych i controllingowych przedsiębiorstw jest symptomem nadchodzącego rytuału – procesu budżetowego. Pomimo faktu, że jest to proces silnie sformalizowany i często nielubiany przez pracowników – do tej pory nie udało się wymyślić nic lepszego, co pozwoliłoby firmom nakreślić pożądaną ścieżkę rozwoju w krótkim...

Czytaj więcej
nr 10/2015

Nowa jakość controllingu ‑ Wdrożenie Oracle Hyperion Planning w Jastrzębskiej Spółce Węglowej

Procesy controllingowe – takie jak planowanie, budżetowanie, prognozowanie, analizy i wykonywanie raportów – są skomplikowane nawet dla niewielkiej firmy produkcyjnej. Co dopiero gdy mamy do czynienia z ogromnym przedsiębiorstwem wielozakładowym, branżowym liderem w skali Unii Europejskiej, będącym Grupą Kapitałową notowaną na GPW w Warszawie i zatrudniającym ponad 33 tysiące pracowników!

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.