Wiele wskazuje na to, że 2015 będzie ostatnim rokiem, w którym w Polsce obowiązują stosunkowo łagodne przepisy o cenach transferowych.
Obecnie nie ma konkretnego terminu do sporządzenia dokumentacji – trzeba ją przedstawić w ciągu 7 dni od żądania organu. Nie ma obowiązku corocznego raportowania w zakresie cen transferowych. Obowiązkowa jest tylko część opisująca samą transakcję (analiza funkcjonalna), a część dotycząca wykazania rynkowości przyjętych cen (analiza ekonomiczna, benchmarking) już nie. Progi, po przekroczeniu których należy stworzyć dokumentację dotyczą samych transakcji, a nie przychodów czy kosztów danego podmiotu.
Wszystko to może zmienić się w 2016 roku. W dniu 21 lipca 2015 roku projekt ustawy nowelizującej głównie ustawy o CIT i PIT został przesłany przez rząd do sejmu. Większość propozycji zmian dotyczy właśnie transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi.
Wedle projektu:
- Wprowadzony zostanie jednolity próg, po przekroczeniu którego należy stworzyć dokumentację dotyczącą samych transakcji. Zastąpić to ma obecnie istniejące progi – odmienne dla każdego rodzaju transakcji.
- Deficyt budżetu państwa w przyszłym roku ma być nie większy niż 54,6 mld zł. Rząd zapowiedział jednorazowy dodatek dla emerytów i odmrożenie płac w budżetówce.
- Wprowadzony zostanie termin do sporządzenia dokumentacji.
- Dokumentację będzie trzeba też przygotować dla kolejnego roku podatkowego, nawet jeśli w tym kolejnym roku nie zostanie przekroczony wskazany próg.
- Nastąpi znaczne rozszerzenie zakresu wymaganej dokumentacji.
- Analiza ekonomiczna stanie się obowiązkową częścią dokumentacji.
- Dokumentacja będzie wymagała okresowych przeglądów – raz do roku, a analiza ekonomiczna raz na trzy lata.
- Nałożenie obowiązku składania dokumentacji w urzędzie skarbowym, najpóźniej do dnia złożenia zeznania podatkowego za dany rok.
Propozycję wprowadzenia znacznie bardziej rygorystycznych zasad dotyczących cen transferowych należy rozpatrywać w kontekście sposobu analizy dokumentacji cen transferowych przez organy podatkowe. Organy podatkowe uznają, że dana spółka posiada dokumentację, o ile ta spełnia wszystkie wymogi. Zatem częściowe spełnianie wymogów nie jest oceniane jako częściowe wypełnienie obowiązków, lecz jako niespełnienie obowiązków, co grozi zastosowaniem do ewentualnego dodatkowego dochodu 50-procentowej stawki podatku.
Rozpoczęliśmy już u naszych klientów przeglądy dostępnej dokumentacji podatkowej oraz aktualizacje dokumentacji, aby spełnić nowe wymagania. Uprzejmie prosimy o kontakt, jeśli chcieliby Państwo spotkać się, aby przedyskutować poruszone powyżej zagadnienia.