Controlling i Rachunkowość Zarządcza 12/2016 (grudzień)

Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 12/2016 - Rola systemu TPM w utrzymaniu produktywności

Rola systemu TPM w utrzymaniu produktywności

Dominantą grudniowego numeru jest zagadnienie controllingu w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Dwa pierwsze materiały dotyczą parku maszynowego, jaki posiada przedsiębiorstwo. Pierwszy z nich, o metodzie SMED, pokazuje, w jaki sposób udoskonalić proces przezbrajania maszyn. Natomiast drugi artykuł, o systemie TPM, omawia sposoby kompleksowego zarządzania utrzymaniem ruchu tak, aby park maszynowy został wykorzystany w sposób najbardziej efektywny. W tematyce rachunkowości mieszczą się kolejne dwa opracowania, dotyczące zmiany stanu produktów oraz systemu mieszanej ewidencji kosztów na kontach grupy 4 i 5 w podmiotach produkcyjnych. W kwestii procesów w organizacji przedstawiamy zagadnienie Due Diligence jako egzaminu dla przedsiębiorstwa na płaszczyźnie finansowej, prawnej oraz organizacyjnej. W części poświęconej controllingowi personalnemu w tym miesiącu piszemy o akademii trenerów wewnętrznych jako rozwiązaniu wykorzystującemu potencjał pracowników do rozwoju pozostałej części organizacji. Dla przypomnienia i utrwalenia, a dla niektórych pracowników controllingu do zapoznania się, w controllingu z paragrafem tym razem artykuł o systemie podatkowym w Polsce, wyjaśniający, jakie mamy podatki i ich podstawy prawne. Na zakończenie proponujemy opracowanie w formie praktycznego przewodnika na temat tworzenia własnej polityki rachunkowości: odpowiadamy na pytania, czym ona jest, jak ją stworzyć i co powinna zawierać, aby była zgodna z przepisami prawa i uwzględniała specyfikę działalności firmy.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

Tekst otwarty nr 12/2016

Relacja z 3 Forum Nowoczesnego Controllingu

13-14 października br., w warszawskim Hotelu LORD, po raz trzeci odbyło się Forum Nowoczesnego Controllingu, którego jednym ze współorganizatorów był magazyn Controlling i Rachunkowość Zarządcza. Tematem przewodnim były „Kluczowe wskaźniki efektywności – Key Performance Indicators (KPI)”. Wydarzenie prowadzone było przez praktyków dla praktyków, a jego celem była wymiana doświadczeń oraz spotkanie...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 12/2016

Tarcza przed cyberatakiem i nieefektywnymi inwestycjami w strukturę informatyczną

Na polskim rynku pojawiły się oferty bezpłatnych audytów IT dla firm. Atak cyberprzestępców, włamanie na serwery, wykradzenie poufnych danych, przejęcie bazy klientów – to wszystko wciąż bardziej kojarzy się z sensacyjnymi filmami niż z faktycznymi wydarzeniami.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 12/2016

Duża nowelizacja ustawy o VAT już niebawem

Kaucje rejestracyjne, możliwość łatwiejszego wyrejestrowania firmy, wyższe sankcje karne za zawyżanie zwrotów, zmiany w kodeksie karnym skarbowym dotyczące „czynnego żalu” – to według wiceministra finansów Wiesława Jasińskiego niektóre elementy nowelizacji ustawy o VAT, nad którą prace kończą się w MF.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 12/2016

Eksperci: dobra opieka medyczna to korzyść dla firm. Nawet 60 tys. zł rocznie

Dobrej jakości opieka medyczna dopasowana do potrzeb pacjentów przynosi wymierne korzyści finansowe zarówno pracodawcom, jak i pracownikom oraz budżetowi państwa – przekonywali eksperci podczas spotkania prasowego zorganizowanego w piątek w Warszawie.

Czytaj więcej
nr 12/2016

SMED jako metoda optymalizacji procesów w przedsiębiorstwie

SMED jako metoda optymalizacji procesów w przedsiębiorstwie

Optymalizacja jest procesem, którego celem jest doskonalenie jakości poprzez poszukiwanie i wdrażanie nowych rozwiązań. Pozwala ona na dokładne przemyślenie, zbadanie i zmapowanie procesu, umożliwiając identyfikowanie istniejących w jego ramach nieefektywności. SMED (ang. Single Minute Exchange of Die) jest natomiast techniką koncentrującą się na skróceniu czasu przestoju maszyny w związku z jej przezbrojeniem....

Czytaj więcej
nr 12/2016

Znaczenie systemu TPM dla utrzymania produktywności przedsiębiorstwa

Znaczenie systemu TPM dla utrzymania produktywności przedsiębiorstwa

System TPM (kompleksowe zarządzanie utrzymaniem ruchu) jest rozwiązaniem, które pozwala na wykorzystywanie maszyn i urządzeń w firmie w sposób najbardziej efektywny. Szereg korzyści, jakie niesie on ze sobą, sprawia, że system ten jest coraz chętniej wykorzystywany w wielu firmach, przede wszystkim prowadzących działalność produkcyjną. Implementacja systemu TPM wpływa na wyniki operacyjne przedsiębiorstwa,...

Czytaj więcej
nr 12/2016

Główne miary kosztowe i operacyjne w controllingu kosztowym

Główne miary kosztowe i operacyjne w controllingu kosztowym

Nowoczesny controlling kosztów wymaga wypracowania kryteriów wyboru i integracji narzędzi zarządzania kosztami w spójny system. Controlling kosztów jest integralną częścią szeroko rozumianego systemu controllingu i zyskuje na znaczeniu w przedsiębiorstwach, które dążą do zwiększonego udziału w rynku poprzez poprawę produktywności, wydajności, jakości oferowanych produktów oraz optymalizacji kosztów....

Czytaj więcej
nr 12/2016

Marketingowe kanały pozyskiwania klienta

Marketingowe kanały pozyskiwania klienta

Działania marketingowe często stanowią bardzo duży udział w kosztach prowadzenia przedsiębiorstwa. To, w jaki sposób jest realizowany budżet marketingowy, czy i jak jest optymalizowany, ma bardzo istotny wpływ na wynik finansowy. Jak wyodrębnić kanały marketingowe spośród prowadzonych działań, jakie wskaźniki brać pod uwagę podczas optymalizacji i o czym pamiętać podczas analiz?

Czytaj więcej
nr 12/2016

Zmiana stanu produktów

Zmiana stanu produktów jest jednym z głównych pojęć odróżniających rachunek zysków i strat sporządzony w wariancie porównawczym od rachunku kalkulacyjnego. Zmianę stanu produktów stosują spółki, które wybrały porównawczy rachunek wyników. Jednak nie każda jednostka jest zobligowana do ustalenia zmiany stanu produktów. Zatem jak należy ją ustalić i czym jest zmiana stanu produktu?

Czytaj więcej
nr 12/2016

Sposoby ewidencji kosztów w przedsiębiorstwie

Sposoby ewidencji kosztów w przedsiębiorstwie

Ustawodawca umożliwił przedsiębiorcom ewidencjonowanie kosztów w przedsiębiorstwie na trzy różne sposoby. Zawarte są one w ustawie o rachunkowości w załączniku dotyczącym rachunku zysków i strat. Wybór sposobu klasyfikacji kosztów zależy w dużej mierze od specyfiki danego przedsiębiorstwa, więc warto się dobrze zastanowić przed decyzją o wariancie najbardziej odpowiednim dla naszej firmy.

Czytaj więcej
nr 12/2016

Jak tworzyć własną politykę rachunkowości? Praktyczny przewodnik

Jak tworzyć własną politykę rachunkowości? Praktyczny przewodnik

Posiadanie dokumentacji opisującej przyjęte do stosowania w firmie zasady (politykę) rachunkowości w jednostkach prowadzących księgi rachunkowe jest ustawowym obowiązkiem (art. 10 uor). Mimo to często jest ona przygotowywana mało rzetelnie lub jej przygotowanie jest odkładane „na później”. Polityka rachunkowości to dokument opisujący m.in. obowiązujące w jednostce zasady stanowiące uszczegółowienie...

Czytaj więcej
nr 12/2016

System podatkowy w Polsce

System podatkowy w Polsce

Podatki. Na samą myśl to słowo u niektórych z nas wywołuje gęsią skórkę. Chyba nikt nie lubi ich płacić. Jednak bez nich żadne państwo nie byłoby w stanie funkcjonować. Co roku w Polsce obywatele oddają państwu w formie różnych podatków kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. Podatki są płacone czasami bez większego zagłębienia się w ich sens i podstawy prawne. Warto jednak posiadać wiedzę na temat...

Czytaj więcej
nr 12/2016

Kontrola wewnętrzna w procesie zakupów

Kontrola wewnętrzna w procesie zakupów

W każdej firmie występują procesy zakupowe: firmy nabywają aktywa materialne i niematerialne, jak również usługi. Procesy zakupowe są zróżnicowane i uzależnione od profilu działalności, wielkości firmy, obszaru geograficznego, na którym organizacja działa. Samo istnienie i funkcjonowanie procesów zakupowych nie zagwarantuje dokonywania zakupów w sposób efektywny, jeśli nie będą im towarzyszyć odpowiednie...

Czytaj więcej
nr 12/2016

Due diligence – egzamin z biznesu

Due Diligence (określany dalej jako usługa DD) można porównać do audytu, który ma jednak specyficzny charakter i o wiele szerszy zakres. Usługa ta polega na wielowymiarowym badaniu kondycji spółki i jest przeprowadzana z reguły przed decyzją potencjalnego inwestora o zaangażowaniu kapitałowym. W podstawowym wymiarze obejmuje ona obszar prawny i finansowy, a także analizę podatkową, biznesową i technologiczną....

Czytaj więcej
nr 12/2016

Synergia rozwoju pracowników oraz korzyści kosztowych, czyli uruchamiamy akademię trenerów wewnętrznych w organizacji

Współczesny rozkwit technologii, szeroko rozumianego IT oraz wielu innych dziedzin nauki i biznesu to otaczająca nas każdego dnia rzeczywistość zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Nowe rozwiązania pojawiają się praktycznie w każdej sferze życia, powodując jednocześnie konieczność nieustannego rozwoju ważnego i zarazem najcenniejszego zasobu każdej organizacji, jakim są jej pracownicy. Spoglądając...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.