W każdej firmie występują procesy zakupowe: firmy nabywają aktywa materialne i niematerialne, jak również usługi. Procesy zakupowe są zróżnicowane i uzależnione od profilu działalności, wielkości firmy, obszaru geograficznego, na którym organizacja działa. Samo istnienie i funkcjonowanie procesów zakupowych nie zagwarantuje dokonywania zakupów w sposób efektywny, jeśli nie będą im towarzyszyć odpowiednie mechanizmy kontroli wewnętrznych.
Kontrola wewnętrzna to nic innego jak celowe działania podejmowane w firmie i ukierunkowane na poprawę zarządzania ryzykiem i zwiększenie prawdopodobieństwa zrealizowania ustalonych celów i zadań firmy. System kontroli wewnętrznej powinien być nieodłącznym elementem działalności każdej organizacji. Zadaniem tego systemu jest realizacja celów organizacji oraz zapewnienie bieżącego oraz skutecznego funkcjonowania. Odpowiednio zaprojektowany system kontroli wewnętrznej ma podstawowe znaczenie w nowoczesnym systemie zarządzania oraz efektywnym osiąganiu zadań i celów strategicznych każdej jednostki. Słabe lub nieefektywne kontrole wewnętrzne zawsze prowadzą do wystąpienia niepożądanych zjawisk, nadużyć i tym samym narażają jednostkę na straty. Mechanizmy kontroli służą zatem zapobieganiu, wykrywaniu i naprawianiu nieprawidłowości po rozsądnych kosztach. Koszty funkcjonowania kontroli wewnętrznych nie mogą jednak przewyższać płynących z nich korzyści.
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.