Posiadanie dokumentacji opisującej przyjęte do stosowania w firmie zasady (politykę) rachunkowości w jednostkach prowadzących księgi rachunkowe jest ustawowym obowiązkiem (art. 10 uor). Mimo to często jest ona przygotowywana mało rzetelnie lub jej przygotowanie jest odkładane „na później”. Polityka rachunkowości to dokument opisujący m.in. obowiązujące w jednostce zasady stanowiące uszczegółowienie ogólnych przepisów ustawy o rachunkowości czy przyjęte uproszczenia, więc musi być zgodna z przepisami prawa oraz powinna uwzględniać specyfikę działalności firmy. Rzetelne sporządzenie polityki rachunkowości porządkuje i ułatwia pracę zespołu księgowego, dlatego warto poświęcić czas na jej dokładne opracowanie.
Stworzenie i funkcjonowanie polityki rachunkowości ma na celu zapewnienie wysokiej jakości sprawozdań finansowych. Raz ustalone reguły powinny być stosowane w sposób ciągły, co m.in. zapewnia porównywalność sprawozdań finansowych na przestrzeni lat. W Polsce sprawozdania finansowe możemy sporządzać zgodnie z ustawą o rachunkowości albo zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości.
Pozostałe 96% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.