Controlling i Rachunkowość Zarządcza 5/2018 (maj)

Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 5/2018 - Dyrektor finansowy liderem lean

Dyrektor finansowy liderem lean

Lean management dotyczy produkcji... Praca w finansach jest niepowtarzalna... To słowa, które zapewne padają w większości firm, gdy po raz pierwszy pojawia się pomysł, żeby zastanowić się nad wdrożeniem metod szczupłego zarządzania w obszarze finansów.

W bieżącym numerze postaramy się udowodnić, że w obszarze finansowo-księgowym, tak samo jak w każdym innym obszarze działalności firmy, można znaleźć pole do transformacji w kierunku „szczupłości”. Jarosław Nowicki, autor artykułu „Dyrektor finansowy liderem lean” udowodni Państwu, że dyrektor finansowy to dobry, jeśli nie najlepszy kandydat na lidera transformacji. Seneka powiedział: „Jeśli nie wiesz, do którego portu zmierzasz, żaden wiatr nie będzie ci przychylny”. Autor spróbuje przekonać Państwa, że biorąc w ręce kompas w postaci nowoczesnych narzędzi z zakresu controllingu i rachunkowości zarządczej, dyrektor finansowy może skutecznie nawigować firmowym okrętem, obierając kurs na poprawę wskaźników finansowych przedsiębiorstwa. Kluczem do sukcesu jest natychmiastowa korekta kursu, gdy jeden z kroków okazuje się odstępstwem od obranej ścieżki. Na szczęście lean management oferuje szereg rozwiązań, które mogą być zastosowane przez osoby zajmujące się finansami w firmie i wspierać nawigację wdrożenia zgodnie z jej założeniami. Te narzędzia prezentujemy Państwu w bieżącym wydaniu magazynu, do którego lektury gorąco zachęcam. Polecam również artykuł Piotra Staszkiewicza na temat nowego standardu MSSF/IFRS 16, który odpowiada na pytania, jakie pojawiają się w związku z rozpatrywaniem umów pod kątem konieczności ujawnienia transakcji w bilansie leasingobiorcy.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

Tekst otwarty nr 5/2018

Jak ustalać progi dokumentacyjne ‑ interpretacja ogólna MF

Jak ustalać progi dokumentacyjne - interpretacja ogólna MF

Minister Finansów określił, jak ma postąpić podatnik, który zawarł transakcję jednego rodzaju z kilkoma podmiotami powiązanymi. Podatnik w celu ustalenia, czy transakcja ta podlega obowiązkowi dokumentacyjnemu, jest zobowiązany odnieść łączną wartość takiej transakcji jednego rodzaju realizowaną ze wszystkimi podmiotami powiązanymi, do progu dokumentacyjnego. Takie stanowisko zajął Minister...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 5/2018

Przedłużanie terminów wykonania obowiązków w zakresie dokumentacji podatkowej

Rozporządzenie wydłuża o pół roku terminy na sporządzenie dokumentacji lokalnej i grupowej, a także na złożenie oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji oraz sprawozdania CIT-TP/PIT-TP – dotyczących transakcji za ٢٠١٧ i ٢٠١٨ r.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 5/2018

Wyniki I etapu konkursu Księgowi Przyszłości

Wyniki I etapu konkursu Księgowi Przyszłości

Zakończył się test kwalifikacyjny do III edycji konkursu Księgowi Przyszłości. Do konkursu zapisało się 606 drużyn, z czego 516 przystąpiło do I etapu konkursu w terminie. 491 drużyn pomyślnie przeszło test wstępny i zakwalifikowało się do II etapu konkursu.

Czytaj więcej
nr 5/2018

Sprzedaż oparta na danych

Sprzedaż oparta na danych

Dzięki Big Data działania sprzedażowe i marketingowe coraz częściej przestają być „sztuką”, a stają się „nauką”. Specjaliści, chcąc pozyskiwać klientów i poprawiać wyniki sprzedaży, polegają na danych, aby testować, mierzyć i poprawiać swoje strategie. W jaki sposób działania związane z gromadzeniem, przetwarzaniem i analizowaniem danych pomagają w biznesie?

Czytaj więcej
nr 5/2018

Wycena marki przedsiębiorstwa – metody i modele w oparciu o praktyczne przykłady

Wycena marki przedsiębiorstwa – metody i modele w oparciu o praktyczne przykłady

Marka jest powszechnie rozumiana jako znak firmowy umieszczany na produktach, który odróżnia je od oferty konkurencji. W bardziej formalnym pojęciu marka to prawnie chroniony symbol, który świadczy o jego pochodzeniu i jest zabezpieczony przed jego nielegalnym wykorzystywaniem. Sprawdzona, znana marka informuje potencjalnego nabywcę o jakości towaru, jest to zatem swego rodzaju...

Czytaj więcej
nr 5/2018

Sztuka szybkiego rozumienia informacji (nie tylko zarządczej) wg IBCS®

Sztuka szybkiego rozumienia informacji (nie tylko zarządczej) wg IBCS®

Otrzymałeś właśnie kolejny raport – kilkanaście albo kilkadziesiąt stron. Czytasz strona po stronie, co chwilę zerkasz do przeglądanego parę minut wcześniej materiału, żeby sprawdzić bądź porównać dane w tabelkach lub na wykresach? A może siedzisz w sali konferencyjnej i skupiasz się na zawartości slajdów? Slajd po slajdzie przewijają się zdania, tabele, wykresy… Po pięciu...

Czytaj więcej
nr 5/2018

Inwentaryzacja środków trwałych ‑ teoria a wyzwania

Inwentaryzacja środków trwałych - teoria a wyzwania

Inwentaryzacja środków trwałych może się wiązać z trudnościami na każdym jej etapie. Trudności te wynikają często z różnych zaniechań oraz uproszczeń stosowanych na przestrzeni lat. Stanowią poważne wyzwania dla zespołów spisowych oraz dla komisji inwentaryzacyjnej. Przedstawiamy ich kluczowe implikacje dla przebiegu i rozliczenia skutków inwentaryzacji.

Czytaj więcej
nr 5/2018

Benefity dla pracowników w ujęciu rachunkowym i podatkowym

Benefity dla pracowników w ujęciu rachunkowym i podatkowym

Na dzisiejszym rynku popularną formą wynagradzania pracowników poza pensją zasadniczą jest pakiet dodatkowych świadczeń pozapłacowych, zwanych benefitami pracowniczymi. Często pracodawcy proponują również różne dofinansowania, nie tylko dla samych pracowników, ale także dla ich rodzin. Poniżej objaśnione zostaną kwestie związane z rozliczeniem różnego rodzaju benefitów...

Czytaj więcej
nr 5/2018

MSSF 16 (IFRS 16) – leasing: nowe spojrzenie

Od kilku miesięcy otrzymujemy coraz więcej zapytań dotyczących zagadnienia leasingu, jak również analizy umów, jakie podmioty podpisały na korzystanie z określonych aktywów – czy to w postaci leasingu, czy też dzierżawy lub najmu. Pojawiające się pytania wpłynęły na poświęcenie czasu nowemu standardowi MSSF/IFRS 16 oraz napisanie tego tekstu mającego na celu przeprowadzenie...

Czytaj więcej
nr 5/2018

Wynajem i dzierżawa urządzeń i sprzętu biurowego

Wynajem i dzierżawa urządzeń i sprzętu biurowego

Wynajem i dzierżawa to coraz bardziej powszechne formy umów wykorzystywane przez przedsiębiorców na potrzeby własnej działalności. Popularne stają się również najem lub dzierżawa sprzętu i urządzeń biurowych. Takie rozwiązanie pozwala na obniżenie kosztów przedsiębiorstwa i bardziej efektywne wykorzystanie swoich możliwości za pomocą dzierżawionego sprzętu. Umowa taka niesie...

Czytaj więcej
nr 5/2018

Dyrektor finansowy liderem lean

Dyrektor finansowy liderem lean

Dyrektor finansowy to osoba, w której można doszukać się źródła mocy do przewodzenia transformacji w przedsiębiorstwie. Trzeba tylko tę moc właściwie skierować. Bezpośredni oraz decyzyjny wpływ na budżety i inwestycje, interpretacja przedsięwzięć finansowych, odpowiedzialność za strukturę kosztów i płynność finansową przedsiębiorstwa czynią z niego nie tylko specjalistę od finansowych...

Czytaj więcej
nr 5/2018

Lean management na przykładzie procesu księgowego

W przedsiębiorstwach oraz innych organizacjach coraz częściej można spotkać się z ideą lean management oraz jej pochodnymi typu lean manufacturing czy lean office. Aby jednak rozważać koncepcję lean, należy najpierw wyjaśnić, na czym ona właściwie polega. W najogólniejszym ujęciu idea lean w przedsiębiorstwie sprowadza się do dostarczania klientom oczekiwanej wartości w najprostszy możliwy sposób....

Czytaj więcej
nr 5/2018

Warunki skuteczności wdrożenia lean

Warunki skuteczności wdrożenia lean

Zmiany zachodzące dynamicznie w otoczeniu przedsiębiorstw wymusiły na nich konieczność ciągłego doskonalenia wszystkich obszarów funkcjonowania. Zarządzający organizacjami poszukują sposobu na ciągłe obniżki kosztów, pamiętając o utrzymywaniu, a nawet podnoszeniu jakości oferowanych produktów oraz usług. Aby to osiągnąć, niezbędne jest wprowadzenie zmian, które umożliwią wykorzystanie pojawiających...

Czytaj więcej
nr 5/2018

Wejście spółki na giełdę – regulacje prawne

Wejście spółki na giełdę – regulacje prawne

GPW jest rynkiem regulowanym w rozumieniu dyrektyw Unii Europejskiej. Warszawska giełda figuruje na liście rynków regulowanych, która publikowana jest przez Komisję Europejską w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Proces wejścia spółki na giełdę jest bardzo ciężki, żmudny i wymagający. Mimo to coraz więcej spółek decyduje się na debiut. Jaka jest droga do tego, by dołączyć...

Czytaj więcej
nr 5/2018

Wizualizacja procesu w formie wykresu Gantta

Wizualizacja procesu w formie wykresu Gantta

Planowanie produkcji to istotny element w przedsiębiorstwie. Dobra organizacja i terminowość każdego z działów znacznie usprawniają pracę. W branży reklamowej, w szczycie sezonu, konieczne staje się nadzorowanie produkcji, tak aby utrzymać efektywność pracy na możliwie najwyższym poziomie. Tworząc wykres zadań dla danego procesu, w tym przypadku wykonania nadruku na zamówionym przez klienta...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.