W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania: jak negocjować warunki handlowe, aby były efektywne, w jaki sposób rabaty kaskadowe mogą wesprzeć rentowność, dlaczego warto udzielać rabatów retrospektywnych?

Kontrakty i umowy handlowe regulują zasady współpracy pomiędzy sprzedającym a kupującym. W przypadku zakupów w skali hurtowej w modelu B2B, głównym elementem tych dokumentów są warunki handlowe – to one decydują o atrakcyjności naszej oferty dla kupującego. Dla sprzedającego natomiast są kosztem podpisania kontraktu – nierzadko też „złem koniecznym”, zestawem rabatów, niezbędnym do nawiązania współpracy, ale nie zawsze wspierającym obraną politykę sprzedaży. Co więc można zrobić, aby umowa handlowa nie była tylko zestawem upustów, lecz przede wszystkim narzędziem realizującym cele sprzedażowe?

Aby zawierane kontrakty handlowe wspomogły nas w realizacji naszych planów sprzedażowych, do rozmów z klientem B2B należy się odpowiednio przygotować – niezależnie od tego, czy dopiero nawiązujemy współpracę, czy jest to renegocjacja umowy na kolejny okres. Negocjacje powinniśmy bowiem rozpoczynać z założeniem osiągnięcia konkretnego celu.

Aby zwiększyć swoje szanse na uzyskanie satysfakcjonującego rozwiązania, nie rozpoczynajmy negocjacji umów handlowych „na żywioł”. Negocjacje „na żywioł” zazwyczaj rozpoczynają się pod wpływem impulsu czy emocji i bez przygotowania, a to utrudnia osiągnięcie celu. Warto również mieć na uwadze, że negocjacje warunków handlowych to proces. Do ich sfinalizowania zazwyczaj nie wystarczy jednokrotne spotkanie z kontrahentem. A solidne przygotowanie się do tego procesu to postawa zwiększająca szanse na osiągnięcie założeń, które przed sobą postawiliśmy. Z tego powodu przed przystąpieniem do negocjacji należy opracować strategię. Strategia to innymi słowy kierunek i zakres działania – plan prowadzący do osiągnięcia celu. Przygotowując się do ustalenia warunków handlowych warto dodatkowo dokonać wyliczeń w oparciu o wartości matematyczne, które rozwiązania w zakresie warunków handlowych będą wspierały naszą rentowność i nasze założenia biznesowe, a które nie. Negocjacje handlowe mogą być bowiem wieloaspektowe. Mogą m.in. dotyczyć – ceny wyjściowej, wysokości rabatów i mechanizmów rabatowania, wolumenu, terminów płatności itd.

Z tego powodu przygotowanie do tego procesu powinno uwzględniać wiele aspektów. Dlatego przed przystąpieniem do rozmów zastanówmy się nie tylko nad tym, jakie benefity możemy czerpać z tej współpracy (np. obrót, marża), ale również jakie zagrożenia widzimy w tej relacji (np. ryzyko nieterminowych płatności, zbyt mały udział w sprzedaży vs konkurencja). Przemyślmy, co jest dla nas istotne, aby móc zrealizować z kontrahentem cele, które sobie postawiliśmy – czy kluczowe jest, aby sprzedawcy naszego partnera polecali tę ofertę klientom, na której realizujemy najwyższą marżę, czy też ważniejsza jest może wiedza o bieżących stanach naszych produktów w jego magazynach, aby z ramienia naszej organizacji móc lepiej prognozować sprzedaż i dostawy? W zależności od rodzaju biznesu, który prowadzimy, te strategiczne elementy mogą być bardzo różne.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

MSR 19: Świadczenia pracownicze w ujęciu księgowym

CIRZ_10_2020_34.jpg

Pracodawcy chcąc zatrzymać pracownika w firmie na dłużej, oprócz odpowiedniego wynagrodzenia często oferują szereg benefitów, które nie zawsze przyjmują formę pieniężną. Takie świadczenia, zwłaszcza te w formie niepieniężnej, niejednokrotnie wiążą się z problemem ich wyceny i ujęcia w księgach rachunkowych. Kwestie te zawarte zostały w MSR 19 Świadczenia Pracownicze.

Czytaj więcej

Dlaczego optymalny obieg dokumentów to podstawa w firmie?

CIRZ_10_2020_26.jpg

Praca z dokumentami to codzienność każdego przedsiębiorstwa. Aby firma mogła dobrze funkcjonować, należy zadbać o ich właściwe uporządkowanie oraz zachować procedury z nimi związane. Dzięki temu możemy znacząco podnieść wydajność przedsiębiorstwa oraz usprawnić pracę.

Czytaj więcej

WMS zintegrowany z automatyka magazynową – korzyści vs koszty

CIRZ_10_2020_21.jpg

Managerowie łańcucha dostaw, a w szczególności kierownicy magazynów, są pod coraz większą presją, aby poprawić produktywność i efektywność w magazynie. W celu osiągnięcia oszczędności kosztów magazynowania, automatyzacja WMS musi być najwyższym priorytetem dla magazynu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama