Controlling i Rachunkowość Zarządcza 9/2013 (wrzesień)

Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 9/2013 -

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

Tekst otwarty nr 9/2013

Pozyskanie użytkowników spośród kierownictwa najwyższego szczebla

W praktyce idealna jest sytuacja, gdy dyrektorzy zarządzający, dyrektorzy finansowi oraz członkowie kierownictwa najwyższego szczebla (czyli osoby, które podejmują decyzje o zakupie systemu ERP) są jednocześnie jego aktywnymi użytkownikami. Zasada ta powinna sprawdzać się szczególnie w firmach średniej wielkości, w których funkcja dyrektora generalnego, faktycznie zarządzającego sprawami operacyjnymi,...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 9/2013

Co robić, gdy klient zalega z płatnościami

Coraz częstsze zwlekanie kontrahenta z zapłatą to pierwszy zwiastun zatorów finansowych. Jak odzyskać pieniądze, nie tracąc przy tym klienta? Dużo zależy od zaawansowania dotychczasowej współpracy z kontrahentem, wysokości składanych zamówień oraz terminów opóźnień w płatnościach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 9/2013

Systemy MES wspierają efektywność produkcji przemysłowej

Podczas stagnacji gospodarczej szefowie zakładów przemysłowych poszukują rezerw kosztowych m.in. w działach produkcji. Zdaniem analityków rozwiązaniem dla wielu firm produkcyjnych może być implementacja systemów MES (Manufacturing Execution System), które dzięki integracji zasobów informatycznych podnoszą efektywność produkcji. Stanowią przy tym gotowe narzędzie do wspierania decyzji biznesowych.

Czytaj więcej
nr 9/2013

Jak identyfikować i mierzyć ryzyko funkcjonowania sklepu

W artykule pokazujemy przykładowy tok postępowania przedsiębiorców i analityków w przypadku analizy wpływu wadliwości procesów i majątku trwałego na funkcjonowanie sklepu. Podstawowym czynnikiem wpływającym na realizację jego działalności handlowej jest niezawodne i prawidłowe działanie sieci wodnej, instalacji elektrycznej, zabezpieczenia przeciwwłamaniowego. Ważna jest także odpowiednia organizacja...

Czytaj więcej
nr 9/2013

Jak zarządzać firmą z wykorzystaniem wielostopniowego rachunku wyników i marż pokrycia produktów

Wielostopniowy rachunek wyników i marż pokrycia produktów, ze względu na swoją konstrukcję, jest wykorzystywany na wewnętrzne potrzeby przedsiębiorstwa. Umożliwia ocenę planowanych i rzeczywistych wyników wyodrębnionych centrów odpowiedzialności. Jako miernik zadań ekonomicznych dla centrów zysków (pełniących funkcję domen biznesowych w ramach firmy) rachunek ten obejmuje wszystkie czynniki, które...

Czytaj więcej
nr 9/2013

Jak zarządzać zyskiem w hotelu

Duża konkurencja na rynku, wysoki poziom kosztów stałych oraz wysoka dźwignia operacyjna powodują, że menedżerowie hoteli coraz większą wagę przykładają do metod utrzymania dochodu operacyjnego poprzez efektywne zarządzanie sprzedażą. Wykorzystują przy tym nowatorską metodę Yield Management. Jej cechą charakterystyczną jest rynkowa orientacja przedsiębiorstwa oraz możliwość dokonania precyzyjnej segmentacji...

Czytaj więcej
nr 9/2013

Wdrożenie koncepcji lean w Philips Lighting Poland SA

„Przecież lean dotyczy tylko produkcji! Po co zmieniać coś, co dobrze działa? Nasza praca nie jest powtarzalna i nie można ustanowić standardu! My tego nie potrzebujemy!” Takie stwierdzenia wielokrotnie pojawiały się w firmie Philips, gdy rozpoczęto wdrażanie koncepcji lean w biurach. Elementy lean działały w firmie już od wielu lat. Podejście było jednak lokalne i na mniejszą skalę. W niektórych działach...

Czytaj więcej
nr 9/2013

Jak optymalizować koszty za pomocą wskaźników operacyjnych

Koszty spędzają sen z powiek niejednemu menedżerowi. Mają one bezpośredni wpływ na sytuację finansową firmy. Ważne jest więc, by kształtowały się na odpowiednim poziomie. Wbrew pozorom nie chodzi o to, by suma poniesionych kosztów się zmniejszała. Dążenie do obniżania kosztów ogółem będzie prowadziło bowiem do spadku wydajności, a w konsekwencji – do pogorszenia wyniku finansowego zamiast spodziewanego...

Czytaj więcej
nr 9/2013

System raportowania wskaźników efektywności pracy przedstawicieli handlowych

Controller finansowy otrzymał zadanie doboru wskaźników efektywności, za pomocą których będzie oceniana praca przedstawicieli handlowych w firmie. Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) będą oceniały dwie sfery skuteczności przedstawiciela. Pierwsza z nich to skuteczność sprzedaży, natomiast druga to skuteczność promowania firmy, utrzymywania relacji z obecnymi klientami oraz pozyskiwania nowych.

Czytaj więcej
nr 9/2013

Jakie rodzaje ryzyka towarzyszą procesom wdrażania systemów informatycznych

Dostawca systemu informatycznego do prowadzenia biznesu i podmiot użytkujący ten system mogą być wzajemnie od siebie uzależnieni przez wiele lat. Ustanowienie przejrzystych reguł współpracy ma istotne znaczenie dla satysfakcji i sukcesu biznesowego obu stron. Jakie kwestie powinny być uregulowane w umowach między dostawcą a odbiorcą systemu informatycznego?

Czytaj więcej
nr 9/2013

Jak wykorzystać wykres bąbelkowy do graficznej prezentacji struktury sprzedaży

Problem: Jestem controllerem w firmie handlowej. Muszę przeanalizować sprzedawane produkty według trzech kryteriów: wielkości sprzedaży, marży osiągniętej na danym indeksie oraz liczby punktów, do których towar jest dostarczany. Na tej podstawie muszę wyznaczyć cztery grupy towarów według dwóch kryteriów – wartości sprzedaży oraz marży (parametr liczby punktów nie jest brany pod uwagę na tym etapie):Problem:...

Czytaj więcej
nr 9/2013

Jak zapewnić rozwój rachunku kosztów działań

Problem: Jak zapewnić rozwój rachunku kosztów działań, aby odzwierciedlał realne procesy w organizacji? Czy jest to proces obustronny – czyli zmiany w strukturze organizacji odzwierciedlane są w modelu ABC, ale również zmieniamy organizację oraz procesy biznesowe na bazie wiedzy, jaką czerpiemy z modelu?

Czytaj więcej
nr 9/2013

Jak i kiedy dokonać wyboru biegłego rewidenta

Wybór biegłego rewidenta to proces, który może trwać parę tygodni. Dlatego należy wcześniej, najlepiej po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, rozpocząć przeglądanie ofert i rozmowy z biegłymi rewidentami. Ma to istotne znaczenie, ponieważ biegły rewident musi mieć zapewnioną możliwość uczestniczenia w inwentaryzacji, która najpóźniej powinna się rozpocząć 1 października.

Czytaj więcej
nr 9/2013

Solver – narzędzie optymalizacji zakupów

Problem: Interesuje mnie temat optymalizacji zakupów i minimalizacji kosztów związanych z utrzymaniem stanów magazynowych. Wiem, że tego typu obliczenia można wykonywać w Excelu za pomocą narzędzia „Szukaj wyniku” i bardziej zaawansowanego Solvera. Problem, z którym się zmagam, dotyczy zakupu odpowiedniej ilości produktów konkretnego typu, tak aby po uwzględnieniu obecnej sprzedaży ich zapasy skończyły...

Czytaj więcej
nr 9/2013

Praktyczne aspekty reorganizacji systemu procesów przedsiębiorstwa

W kryzysie coraz więcej firm decyduje się na przeprowadzenie restrukturyzacji, której kluczowym elementem jest wprowadzenie zmian w działalności operacyjnej. Reorganizacja tej działalności obejmuje zwykle mniej lub bardziej istotne modyfikacje systemu procesów. Docelowo ma to przynieść wyraźną poprawę efektywności operacyjnej, a w konsekwencji polepszenie wyników finansowych. Niezależnie od tego, jakiej...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.