Controlling i Rachunkowość Zarządcza 8/2015 (sierpień)

Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 8/2015 - Controlling w sprzedaży i marketingu

Controlling w sprzedaży i marketingu

Nie jest prawdą, że controllerzy, księgowi czy dyrektorzy finansowi to ludzie całkowicie i bezgranicznie zatopieni w liczbach, statystykach i wykresach. Nawet jeśli ich żywiołem są kwestie finansowo-księgowe, ekonometryczne czy matematyczne – to nie należy zapominać o konieczności komunikowania się ze światem zewnętrznym (czytaj – współpracownikami). Muszą oni zatem nie tylko sprawnie obrabiać swoje finansowe poletka, ale także sprawiać, że inni bez trudu zrozumieją owoce ich pracy. Bardzo ciekawie pisze na ten temat Anna Cieślik w artykule „Negocjacje i komunikacja controllera”.

Jednakże, tak jak controllerzy mogą oczekiwać od „reszty świata” wrażliwości na owoce swej pracy w postaci tabelek, raportów i wykresów, tak inni współpracownicy funkcjonujący w nieco mniej sformalizowanych obszarach potrzebują zrozumienia dla swoich działań, które niekiedy trudno zmierzyć. Dlatego też nie możemy na naszych łamach unikać zagadnień stanowiących domenę służb sprzedaży i marketingu.

Co prawda, o ile sprzedaż policzyć jest łatwo, o tyle rozważania na temat typologii klientów, ich segmentacji i konsekwencji tejże dla działań zespołów handlowych zaczynają w oczach ludzi stąpających twardo po ziemi niebezpiecznie się oddalać od konkretów. Na ile są to mylne przeświadczenia pokazuje artykuł Tomasza Dyby „Segmentacja i zarządzanie relacjami z klientami”.

Kamykiem do tego samego ogródka mogą być artykuły na temat wyceny marki oraz metodologii audytu marketingowego, a także opracowanie Marcina Nowaka i Dariusza Stronki na temat analizy portfelowej z wykorzystaniem macierzy Boston Consulting Group. Szczególnie ten ostatni artykuł, zilustrowany bardzo ciekawym studium przypadku, może stanowić przykład współpracy służb finansowych i marketingowych.

Żeby jednak „utwardzić grunt”, po którym stąpać będą Czytelnicy bieżącego wydania miesięcznika, proponujemy rzut oka na zagadnienia związane z cenami sprzedaży i ich optymalizacją w celu – a jakże – maksymalizacji zysku. Zapraszam do lektury.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

Tekst otwarty nr 8/2015

Bank Światowy udzielił Polsce pożyczki na kwotę 912,7 mln euro

Bank Światowy poinformował w czwartek, że udzielił Polsce pożyczki w wysokości 912,7 mln euro. Chodzi o pożyczkę na politykę rozwojową, w tym wspieranie wzrostu gospodarczego i tworzenie miejsc pracy, a także wzmacnianie odporności sektora finansowego

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 8/2015

Opłata reklamowa – nowy parapodatek od 11 września 2015 roku

Jeśli na twojej działce stoi tablica reklamowa albo na budynku zawieszona jest reklama, gmina na mocy nowych przepisów, będzie mogła pobierać od 11 września br. tzw. opłatę reklamową.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 8/2015

Nowe szaty Internetowego Serwisu Controllingu

Mimo letniej aury i wakacyjnego nastroju trwały prace związane ze zmianą platformy internetowej, na której znaleźć można Internetowy Serwis Controllingu (ISC). Nowy operator serwisu, a jednocześnie wydawca miesięcznika Controlling i Rachunkowość Zarządcza, w tworzeniu wizji nowego narzędzia dla dyrektorów finansowych, głównych księgowych, analityków i controllerów chciał nie tylko chronić historyczny...

Czytaj więcej
nr 8/2015

Nowa dokumentacja cen transferowych

Przepisy w zakresie cen transferowych obowiązujące płatników podatku dochodowego od osób prawnych funkcjonują w polskim ustawodawstwie od 1992 roku. W tym czasie dokonano kilku mniej lub bardziej udanych zmian, mających na celu dostosowanie tych regulacji do zmieniających się realiów gospodarczych. Obowiązujące przepisy dotyczą szerokiego grona podatników. Niemniej jednak, ze względu na stosunkowo...

Czytaj więcej
nr 8/2015

Segmentacja i zarządzanie relacjami z klientami

Bardzo wiele działań marketingowych i sprzedażowych prowadzonych jest dla grupy odbiorców, która nie jest lub nigdy nie będzie naszymi klientami. Określenie miar produktywności dla każdej grupy odbiorców pozwala na lepszą kontrolę celowości podejmowanych działań oraz na rozliczanie budżetów, a w konsekwencji prowadzi do obniżenia kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Identyfikacja klientów pozwala...

Czytaj więcej
nr 8/2015

Flota pojazdów w firmie – zmiany w odliczeniach VAT od lipca 2015 r.

Wydatki flotowe stanowią jedną z podstawowych pozycji pasywów każdego przedsiębiorstwa. Tym istotniejsze są wszelkie zmiany w przepisach regulujących kwestie podatkowe z nimi związane. Począwszy od kwietnia 2014 r. zmianie ulegały zasady odliczania podatku VAT w zakresie nabycia, korzystania, jak i eksploatacji takich pojazdów. Uzupełnione zostały one modyfikacjami obowiązującymi od 1 lipca 2015 r....

Czytaj więcej
nr 8/2015

Audyt marketingowy

Poniższy artykuł przedstawia propozycję podejścia do audytu obszaru marketingu. Badanie obszaru marketingu może mieć charakter wielowymiarowy. W zależności od celu audytu, program audytu może obejmować różne elementy. Nie ma tutaj jednego standardowego schematu czy planu testów. Zakres prac jest ściśle związany z profilem działalności, skalą, kierunkiem rozwoju i strategią przedsiębiorstwa, czynnikami...

Czytaj więcej
nr 8/2015

Kalkulacja ceny sprzedaży

Kalkulacja ceny sprzedaży

Celem materiału jest przybliżenie sposobów i formuł kalkulacji cen sprzedaży oraz badanie analizy wrażliwości popytu wywołanej zmianą ceny. W materiale zostaną przedstawione trzy metody kalkulacji ceny sprzedaży metodą kosztową: koszt plus narzut zysku, koszt plus zysk od kapitału oraz koszt plus marża.

Czytaj więcej
nr 8/2015

Wycena wartości marki

Wycena wartości marki

Podstawowym celem zarządzających podmiotami gospodarczymi jest pomnażanie majątku właścicieli przez wzrost wartości firmy. Jednym ze źródeł generowania wartości przedsiębiorstwa są wartości niematerialne, wśród których największe znaczenie często ma marka. Określenie wartości marki jest więc nieodzownym elementem procesu efektywnego zarządzania.

Czytaj więcej
nr 8/2015

Analiza wrażliwości z zastosowaniem narzędzia w MS Excel

Analiza wrażliwości z zastosowaniem narzędzia w MS Excel

Celem materiału jest budowa modelu analizy wrażliwości służącego do wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu. Model, na podstawie danych kosztowych oraz planowanej wielkości sprzedaży, w pierwszym kroku wyznaczy graniczny poziom jednostkowy ceny sprzedaży, przy której przedsiębiorstwo będzie w stanie pokryć koszty produkcji. Od tego poziomu ceny będzie on miał za zadanie wyznaczyć optymalną cenę,...

Czytaj więcej
nr 8/2015

Model analizy portfelowej BCG w praktyce przedsiębiorstwa Cafe Sp. z o.o.

Celem artykułu jest określenie strategii zarządzania portfelem produktów przedsiębiorstwa Cafe Sp. z o.o.1, z wykorzystaniem metody BCG. Przeprowadzono analizę portfela produktów przedsiębiorstwa stanowiącego podmiot badania. Wskazano jej konotację dla decyzji strategicznych, dotyczących poszczególnych produktów oraz zaproponowano narzędzie, przy użyciu którego możliwe jest graficzne przedstawienie...

Czytaj więcej
nr 8/2015

Negocjacje i komunikacja controllera

Nowe trendy w controllingu sprawiły, że funkcja controllera daleko wybiega poza ramy planowania, sprawozdawczości i analizy finansowej. Współczesny controller jest uznawany za partnera dla biznesu, a jego rola ma wspierać procesy decyzyjne w całej organizacji. Jest to nie lada wyzwanie, bo przy takim podejściu potrzebne są nie tylko kompetencje ścisłe, ale także instynkt biznesowy oraz zdolności komunikacyjne...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.