Celem materiału jest budowa modelu analizy wrażliwości służącego do wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu. Model, na podstawie danych kosztowych oraz planowanej wielkości sprzedaży, w pierwszym kroku wyznaczy graniczny poziom jednostkowy ceny sprzedaży, przy której przedsiębiorstwo będzie w stanie pokryć koszty produkcji. Od tego poziomu ceny będzie on miał za zadanie wyznaczyć optymalną cenę, czyli taką, przy której jednostka zmaksymalizuje osiągnięty zysk. W modelu również zostanie uwzględniona elastyczność cenowa popytu.
Cena i metody jej kalkulacji
Cena jest to wielkość wartościowa, przy której sprzedający jak i kupujący godzą się na wymianę wyrobu. Cena jest bardzo istotnym elementem rynku ponieważ tworzy przychody oraz ma wpływ na podejmowane przez uczestników rynku decyzje. Cena określonego wyrobu z jednej strony pokazuje aktualną siłę popytu (informacja dla przedsiębiorstwa produkującego dany wyrób), a z drugiej strony pokazuje realne możliwości zaspokojenia potrzeb przy danym rozmiarze podaży i dochodów (informacja dla odbiorcy danego produktu). Przy kalkulacji ceny powinny być spełnione dwa warunki:
- musi zapewnić firmie zysk z działalności,
- musi być akceptowana przez nabywcę tego produktu.
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuPobierz pliki: