Controlling i Rachunkowość Zarządcza 6/2015 (czerwiec)

Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 6/2015 -

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 6/2015

Rynek księgowości rok po deregulacji – księgowi chcą przywrócenia wcześniejszych ograniczeń

Uwolnienie zawodu księgowego nie spowodowało znacznego obniżenia kosztów usług, wynika z badania przeprowadzonego przez portal Księgowi Przyszłości. Analiza wyników pokazała, że ogólne nastroje i nastawienie wobec deregulacji wśród księgowych nie zmieniły się i są raczej negatywne.

Czytaj więcej
nr 6/2015

Oblicza controllingu

Tegoroczna wiosna przyniosła zmiany w portfolio czasopism wydawanych pod marką wydawnictwa Explanator.

Czytaj więcej
nr 6/2015

Skorzystaj z dotacji i funduszy

W maju tego roku ukazał się pierwszy numer czasopisma Dotacje i Fundusze, dostarczającego wiedzę i narzędzia przydatne podczas pozyskiwania środków, realizowania oraz rozliczania projektów finansowanych z dotacji europejskich oraz innych źródeł.

Czytaj więcej
nr 6/2015

50% odliczenie VAT od paliwa od 1 lipca

1 lipca weszła w życie zmiana w przepisach podatkowych. Na jej podstawie możemy już odliczyć 50% VAT od paliwa do samochodów osobowych w użytku mieszanym. Zmiana jednak dotyczyć będzie tylko paliwa zakupionego po 30 czerwca. Co natomiast z duplikatami i fakturami wystawionymi po 1 lipca, a dotyczącymi wcześniejszego nabycia paliwa?

Czytaj więcej
nr 6/2015

Rachunkowe aspekty kosztów z tytułu niewykorzystanych zdolności produkcyjnych

W związku z długookresowym zaangażowaniem przez jednostkę zasobów majątkowych oraz zatrudnianiem pracowników na okresy dłuższe niż cykl produkcyjny, mogą powstać okresowe nadwyżki mocy wytwórczych jednostki ponad faktycznie realizowane przedsięwzięcia oraz ponad bieżące zapotrzebowanie jednostki. Powstanie takich niewykorzystanych zdolności produkcyjnych musi mieć swoje odzwierciedlenie w księgach...

Czytaj więcej
nr 6/2015

Six Sigma – blaski i cienie słynnej metody zarządzania jakością

Program Six Sigma po raz pierwszy został wprowadzony w Motoroli w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Promotorami programu byli Bob Galvin (syn założyciela firmy) oraz Bill Smith. Jedną z charakterystycznych zmian w podejściu do doskonalenia była nowa definicja jakości wprowadzona w ramach programu. Jakość zdefiniowano jako wartość. Wartość dla właścicieli kapitału oraz wartość dla klientów....

Czytaj więcej
nr 6/2015

Koszty niewykorzystanych zdolności produkcyjnych

Koszty niewykorzystanych zdolności produkcyjnych, jakkolwiek byłyby postrzegane przez menadżerów, tj.: jako koszty rzeczywiście niewykorzystanych mocy produkcyjnych, koszty marnowania potencjału, zdolności i możliwości firmy, koszty gotowości do szybkiego reagowania na potrzeby rynku, koszty zapewnienia bezpieczeństwa lub nawet jako koszty związane z utrzymaniem wyższego poziomu jakości – będą zawsze...

Czytaj więcej
nr 6/2015

Produkować czy kupować (make‑or‑buy)

Celem materiału jest przybliżenie procesu dokonywania wyboru w kwestii często spotykanej w przedsiębiorstwach produkcyjnych, a mianowicie zagadnienia „produkować czy kupować“ (z ang. make-or-buy). Przedstawione zostaną dwie procedury: przyrostowa i całościowa w procesie podejmowania decyzji. Artykuł zawiera również przykład kalkulacji pozwalającej na podjęcie takiej decyzji.

Czytaj więcej
nr 6/2015

Zarządzanie przez cele – balanced scorecard

Rozmawiając z menedżerami na temat celów i sensu wdrożenia Strategicznej Karty Wyników i Systemu Zarządzania przez Cele w przedsiębiorstwach, porównuję bardzo często zarządzanie przedsiębiorstwem do prowadzenia współczesnego samolotu.

Czytaj więcej
nr 6/2015

Identyfikacja rentownych i nierentownych produktów oraz grup produktowych

Celem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa jest generowanie wzrostu wartości dla akcjonariuszy, czyli wartości firmy. Ta doktryna rozwija się w sferze zarządzania finansami i spowodowała rozejście się dróg tradycyjnej rachunkowości finansowej i obszaru zarządzania finansów. Oczywiście w zarządzaniu finansami nadal korzysta się z danych opartych na sprawozdawczości – jednak w coraz większym stopniu...

Czytaj więcej
nr 6/2015

Excel w modelu decyzyjnym make‑or‑buy

Celem materiału jest przybliżenie zastosowania Excela jako narzędzia do budowania modelu ułatwiającego podjęcie decyzji – produkować czy kupować (make-or-buy). Za pomocą Excela zostanie zbudowany model do podejmowania decyzji o zakupie lub produkcji wyrobu X przez przedsiębiorstwo produkcyjne. Dodatkowo wyznaczony zostanie punkt opłacalności zakupu wyrobu X przez jednostkę.

Czytaj więcej
nr 6/2015

Ekonomiczna wielkość partii – (Economic Order Quantity) EOQ – dlaczego nie działa?

Praktyka pokazuje, że bardzo często próby wdrożenia EOQ (Economic Order Quantity) w firmach produkcyjnych kończą się fiaskiem. Częstokroć gorącymi orędownikami wykorzystania takiego podejścia są działy związane z finansami – jak choćby controlling. Finanse wskazują na znaczną wartość zapasów i upatrują szansę na ich redukcję dzięki zoptymalizowaniu (czytaj – zmniejszeniu) wielkości partii produkcyjnych...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.