Termin VUCA, jako akronim słów nieprzewidywalność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność, został stworzony przez amerykańską Akademię Wojskową pod koniec lat 90. i opisuje raptownie zmieniający się i coraz bardziej złożony świat, który jest wynikiem końca zimnej wojny. Pomimo, iż termin ten wywodzi się ze środowiska wojskowego, w niedługim czasie zaczął być używany w kontekście ekonomii, w którym jego uczestnicy konfrontują się z ciągle zmieniającą się rzeczywistością1.

Czym jest VUCA w projektach budowlanych?

Poniższa tabela bardzo ogólnie tłumaczy czym jest VUCA, podaje przykład każdego czynnika oraz sposób, w jaki można mu przeciwdziałać. Ogólność tabeli ma swoje zalety i wady, z jednej strony pozwala zrozumieć podstawy koncepcji VUCA, z drugiej strony nie ułatwia jej zrozumienia w odniesieniu do konkretnego sektora gospodarki.

Jako przykłady VUCA można przedstawić następujące trendy w otoczeniu biznesowym przedsiębiorstw:

  • Nic nie jest dane na stałe, a świat zmieni się w następnych dekadach bardziej niż w ostatnich stuleciach. Dziś jesteś wielki, ale przez VUCA twoje miejsce może zająć ktoś inny, bardziej zwinny. Zmiany odbywają się coraz szybciej – przykład: hulajnoga elektryczna w 2 lata weszła do sprzedaży na całym świecie.
  • Jeżeli nie zaczniemy zmian od razu, to może okazać się, że niedługo nas nie będzie – pytanie tylko, co zmienić i w jakim zakresie. Czyli jeżeli jesteś dużą firmą, to należy przeorganizować wszystko dostosowując się do nowych czasów, bo inaczej zrobią to za ciebie i bez ciebie inni.
  • Bankructwo Thomasa Cooka jest przykładem ciemnej strony innowacji, które zabijają dotychczasowe modele biznesowe i duże, nieelastyczne korporacje – zmiana rynku wpływa na koniec skuteczności modeli biznesowych.
  • Zmiany zachodzące na rynku eliminują dotychczasowe przewagi, co sprawia, że należy cały czas być przygotowanym/wdrażać nowe rozwiązania. Technologia daje przewagę konkurencyjną, ale bardzo szybko nowości stają się standardem, co sprawia, że konieczny jest stały bieg do przodu i rozwijanie nowych technologii. Elementem budowania technologii i przewagi konkurencyjnej staje się uczenie maszynowe.
  • Digitalizacja – elektroniczne narzędzia zastępują funkcje realizowane w przedsiębiorstwach, transformacja cyfrowa zaczyna się od kreowania narzędzi i pojawia się outsourcing cyfrowy. Ludzie są zastępowani przez sztuczną inteligencję (AI), a przy pracach kreatywnych AI jest wsparciem (roboty uczą roboty, roboty piszą skrypty dla robotów itd.).

 

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Odsetki w obrocie gospodarczym

CIRZ_10_2020_37.jpg

W obrocie gospodarczym można spotkać się z różnymi kategoriami odsetek. Mogą mieć związek z udzielonymi i pozyskanymi (zaciągniętymi) przez przedsiębiorcę pożyczkami i kredytami bankowymi, oprocentowaniem środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym lub być naliczane z tytułu zaległości w transakcjach handlowych czy tych o charakterze skarbowym.

Czytaj więcej

Jak poprawić ściągalność gotówki w firmie?

CiRZ_250_64.jpg

Płynność finansowa to priorytet w czasach dekoniunktury. Działy finansów mogą przy współpracy z działami operacyjnymi wdrożyć szereg usprawnień, które pomogą nie tylko zwiększyć ściągalność gotówki, ale także uchronić firmę przed utratą płynności.

Czytaj więcej

Faktoring sprzedażowy i zakupowy. Dwie strony płynności finansowej firmy w dobie pandemii

CiRZ_250_38.jpg

Nawet z perspektywy laika, szeroko pojęty e-biznes dzisiaj wygląda zupełnie inaczej niż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Z wymuszonym okolicznościami przeniesieniem działalności handlowej i usługowej do kanału online wiążą się zakłócenia w łańcuchach dostaw oraz zmiany w zakresie podaży i dystrybucji. Nie są to bynajmniej chwilowe, przemijające trendy w gospodarce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama