Odroczone płatności, znane jako Buy Now, Pay Later (BNPL), do niedawna popularne wśród konsumentów, zdobywają coraz większe uznanie firm. Mogą z nich skorzystać zarówno przedsiębiorcy, którzy dokonują zakupów firmowych, jak i firmy, które oferują swoje produkty i usługi innym podmiotom biznesowym. Kupującym umożliwiają odroczenie płatności o 30 dni lub rozłożenie wydatków firmowych na dogodne raty, a sprzedającym – oferowanie własnych produktów i usług innym firmom w systemie ratalnym, gwarantując przy tym poprawę płynności finansowej i pieniądze z faktur zawsze na czas.

Odroczone płatności i zakupy na raty w transakcjach B2B

Usługi BNPL są oferowane zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Przykładem takiego rozwiązania w transakcjach B2B na polskim rynku jest m.in. Grupa PSB, która w ubiegłym roku wdrożyła u siebie Fakturatkę, umożliwiając mikroprzedsiębiorcom dokonywanie zakupów firmowych na raty w swoich hurtowniach budowlanych, placówkach Profi oraz marketach Mrówka. Sprzedawcy widzą w tym modelu możliwość przyciągnięcia nowych klientów i zwiększenia konwersji sprzedaży. Usługi BNPL często zapewniają im też wyższą wartość średniego koszyka zakupowego oraz wzrost lojalności klientów.

Dla kupujących

Klienci z kolei mówią wprost, że odroczone płatności umożliwiają im kontrolowanie budżetu i elastyczne rozłożenie wydatków. Małe firmy często stoją przed koniecznością dokonywania większych zakupów, ale jednorazowy duży wydatek może być dla nich ogromnym obciążeniem. Z badań NFG wynika, że co dziesiąta mikrofirma zrezygnowała z zakupów właśnie z powodu wysokiej ceny. Zainteresowanie BNPL jest jednak trzykrotnie większe! Jak pokazuje badanie „Finansowanie zakupów firmowych”, 30%  przedsiębiorstw z sektora MŚP w Polsce jest zainteresowanych możliwością rozłożenia płatności na raty lub ich odroczenia. Tego rodzaju usługi pozwalają na przeprowadzenie planowanych przez firmy inwestycji bez obaw o utratę płynności finansowej. Jest to szczególnie ważne dla mikroprzedsiębiorstw, które często działają na mniejszych budżetach. Co ważne, koszty usługi finansowania zakupów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i odliczyć podatek VAT.

Z analizy branżowej przedsiębiorców, którzy skorzystali np. z Fakturatki, pozwalającej rozłożyć na raty wydatki firmowe, wynika, że tę formę finansowania wybierają głównie firmy budowlane (29% udziału), usługowe (23%) i transportowe (16,2%).

Przedsiębiorcy mogą rozłożyć na raty dowolne wydatki firmowe: zatowarowanie sklepów (od zakupów w hurtowniach odzieżowych, spożywczych czy ze sprzętem specjalistycznym, po towar do sklepów z artykułami dla zwierząt, grami planszowymi czy kosmetykami), remonty lokali, inwestycje w sprzęt elektroniczny i budowlany, zakup opon i kart paliwowych do firmowej floty czy nawet usługi mechaników.

Dla sprzedających

Ponad 70% polskich sklepów internetowych oferuje konsumentom przynajmniej jedną opcję płatności odroczonej. Najpopularniejsi dostawcy takich usług to: Twisto, Alior Pay, Allegro Pay, PayPo czy Klarna. W większości oferują odroczenie płatności o 30 dni.

W transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami również możliwa jest sprzedaż ratalna lub odroczenie płatności o 30 dni. Przy czym tutaj ten okres finansowania jest zazwyczaj dłuższy i może wynosić nawet trzy lata (taką opcję oferuje NFG). Wystarczy, że sprzedawca doda do wystawionej przez siebie faktury informację o możliwości rozłożenia płatności na raty wraz ze specjalnym linkiem. Kupujący samodzielnie wybiera liczbę rat, a następnie akceptuje transakcję kodem SMS. Proces wnioskowania o sfinansowanie zakupu odbywa się automatycznie, online i trwa 15 minut. Jeśli klient rozłoży fakturę na raty, dostawca usługi (np. firma faktoringowa) zapłaci za niego w dniu zapadalności faktury, a on spłaci należność w ratach. Sprzedawca ma pieniądze na czas i nie musi czekać na płatność od klienta.

Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Kredyt z ratą balonową – istota i działanie

Kredyt z ratą balonową – istota i działanie

Niemal każdy z nas w życiu zaciągnął min. jeden kredyt. Na samochód, na mieszkanie, dom czy chociażby sprzęty AGD. Z tego względu niezwykle istotne jest, by nie tylko czytać dokładnie umowy kredytowe, ale również umieć rozplanować spłatę kredytu i mieć choćby ogólne pojęcie o tym, jak dany kredyt funkcjonuje. Jednym z coraz bardziej popularnych kredytów w ostatnich latach jest kredyt z tzw. ratą balonową. Czym jest? Jak działa? Jakie są jego wady i zalety? O tym wszystkim przeczytają Państwo w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Inwestorzy instytucjonalni

Inwestorzy instytucjonalni

Wśród inwestorów instytucjonalnych zawodowo trudniących się lokowaniem kapitału wymienić można fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne oraz zakłady ubezpieczeń działające poprzez ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.