Jednym z podstawowych wyzwań w zarządzaniu projektami jest szacowanie pracy, jaką zespół musi wykonać, by zrealizować konkretne zadanie. W metodykach tradycyjnych aspekt ten zazwyczaj określa się w jednostkach czasowych, np. godzinach pracy, przy założeniu dostępności określonych zasobów osobowych. Metody zwinne proponują jednak inne podejście, oparte w większym stopniu na efektywności zespołu projektowego i tzw. historyjkach użytkowników. Stosowaną miarą pracy są tu story points – abstrakcyjne mierniki ilustrujące zakres pracy, jaki należy wykonać, by zrealizować dane zadanie.

Wykorzystanie story points do szacowania złożoności projektu informatycznego

Konsekwencje podejścia iteracyjnego

Zwinne metody zarządzania projektami, takie jak Scrum, opierają się na podejściu iteracyjno-przyrostowo-adaptacyjnym, zgodnie z którym produkt powstaje w sposób przyrostowy, podczas kolejnych iteracji (zwanych również sprintami), zaś plan projektu ma charakter otwarty i podlega ciągłym zmianom adaptacyjnym. Charakterystyczną cechą Scrum jest to, że wszystkie występujące w nim zdarzenia, łącznie z samym sprintem, mają określone przedziały czasowe, które nie mogą ulegać zmianom. W efekcie projekt nie może się opóźnić, a jedynie tworzona w jego trakcie część produktu może nie spełniać wszystkich wymagań, jakie wstępnie założono. Tego rodzaju „braki” uzupełniane są podczas kolejnej iteracji. Istotną kwestią podczas planowania prac do wykonania jest określenie pracochłonności kolejnych zadań. W Scrum zamiast szacowania w godzinach, dniach czy tygodniach wykorzystuje się dość nietypową miarę – tzw. story points, których wartość powiązana jest nie tylko z czasochłonnością i złożonością zadania, ale także z efektywnością zespołu, który odpowiada za jego wykonanie.

Jak planuje się zwinne projekty?

W Scrum zadania realizowane w czasie kolejnych iteracji planowane są na podstawie rejestru produktu (ang. product backlog), który zawiera pełną listę wymagań, jakie powinien spełniać gotowy produkt. Wymagania znajdujące się w tym rejestrze powinny być uszeregowane w kolejności, jaka odpowiada ich realizacji, przy czym struktura ta może podlegać zmianom wraz z postępem prac zespołu deweloperskiego. Zespół ten podczas planowania każdego kolejnego sprintu wybiera z backlogu produktu część wymagań, jakie będzie w stanie zrealizować podczas trwania pojedynczej iteracji o ściśle określonym przedziale czasowym (np. 2 tygodni) i umieszcza je w rejestrze sprintu (ang. sprint backlog). W rejestrze tym poszczególne wymagania są rozbijane na zadania przeznaczone do realizacji (rysunek 1). W Scrum nie ma osoby odpowiadającej za typowe zarządzanie projektem – to zespół deweloperski decyduje, w jaki sposób przebiegały będą prace nad poszczególnymi zadaniami znajdującymi się w rejestrze sprintu oraz w jakiej kolejności zostaną one wykonane.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.