Trzy dni wykładów, seminariów i warsztatów. Blisko 350 gości z całego świata. Za nami XI Międzynarodowa Konferencja Lean Management.
Filozofia odchudzania procesów produkcji oraz szczupłego podejścia w obszarach pozaprodukcyjnych staje się coraz bardziej popularna. Świadczy o tym fakt organizacji kolejnej, jedenastej już konferencji Lean Management, na którą w tym roku przybyła rekordowa liczba prawie 350 osób. Spotkanie zainteresowanych wymianą doświadczeń odbyło się we Wrocławiu w dniach 14–16 czerwca 2011 r.
Organizatorzy wydarzenia dołożyli wszelkich starań, aby konferencja była źródłem najnowszej wiedzy i w sposób praktyczny pomagała uczestnikom w pokonywaniu kolejnych etapów wdrażania Lean Thinking w ich firmach. Jednym z najważniejszych tematów poruszanych podczas tegorocznej edycji wydarzenia były najlepsze praktyki w zakresie zarządzania, przywództwo zgodne z zasadami Lean oraz kierowanie organizacją w ramach szczupłego zarządzania.
Pierwszy dzień należał do gości specjalnych. Swoją wiedzą i doświadczeniami podczas sesji plenarnych i seminariów dzielili się m.in. dr Michael Balle (dyrektor zarządzający ESG Consultants, współzałożyciel francuskiego Instytutu Lean, współautor bestsellerów „Kopalnia Złota” i „Lean Manadżer”), Orest Fiume (Lean Management Accounting Institute, współautor książki „Real numbers”), John Burton (były dyrektor 3 fabryk General Motors w Europie), Tomasz Koch i Remigiusz Horbal (Lean Enterprise Institute Polska), Marek Piątkowski (ekspert w dziedzinie wdrożeń szczupłej filozofii) oraz Mike Rother (współautor dwóch kluczowych podręczników z zakresu Lean Manufacturing: „Naucz się widzieć” i „Tworzenie ciągłego przepływu” oraz autor wydanej niedawno książki „Toyota Kata”). Po zakończonej sesji obrad w pierwszym dniu ostatni z wymienionych prelegentów Mike Rother spędził sporo czasu, podpisując egzemplarze swojej książki „Toyota Kata”, której polskie wydanie właśnie w tym dniu miało swoją premierę.
Drugi dzień stanowił prezentację zrealizowanych już wdrożeń systemu Lean w konkretnych firmach. Każdy z uczestników miał możliwość wyboru dwóch z sześciu studiów przypadków. – Wśród zwolenników Lean w naszym kraju wciąż jeszcze dominują duże przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym, jednak coraz częściej dołączają też prywatne polskie firmy – mówi prof. Tomasz Koch.
Swoimi doświadczeniami dzieliły się: GKN Driveline Polska, Timken Polska, HJ Heinz Polska, GEDIA Poland Assembly, Whirlpool Polska, SCA Packaging oraz General Motors Manufacturing Poland.
Zgodnie z tradycją, trzeciego dnia konferencji uczestnicy wybierali pomiędzy warsztatami tematycznymi a wycieczkami do firm, znanych z wdrożenia filozofii szczupłości. W tym roku organizatorzy przygotowali wizyty w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland i Faurecia w Wałbrzychu oraz w fabryce General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach.
Dużą liczbę uczestników zainteresowała w tym dniu sesja Toyota Kata, podczas której Mike Rother wyjaśnił stosowany w Toyocie model przewodzenia i zarządzania ludźmi, pozwalający firmie skutecznie się adaptować, stosować innowacje i uzyskiwać trwałą przewagę konkurencyjną. Orest Fiume poprowadził natomiast warsztaty na temat Lean Accounting – rachunkowości zgodnej z zasadami Lean. Podczas tych warsztatów wyjaśniał, w jaki sposób najwyższe kierownictwo oraz dyrektorzy finansowi powinni przekształcić rutynowe praktyki księgowe w nowy system, który nie tylko działa według zasad Lean, lecz także wspiera praktyki Lean. Trzeci warsztat poprowadził Marek Piątkowski na temat metod coachingu w procesie stosowania A3 (metodę A3 opisał doskonale John Shook w swojej książce „Zarządzać znaczy uczyć”). W trakcie tego warsztatu jego uczestnicy dowiedzieli się o różnych sposobach stosowania metody A3, podstawowych formach raportów A3 i przede wszystkim o tym, w jaki sposób używać tej metody jako narzędzia zarządzania zmianą, jako narzędzia rozwoju pracowników, jako narzędzia dzielenia się wiedzą i jako ogólnego narzędzia do zarządzania.
Filozofia Lean podpowiada, jak skutecznie zaspokoić potrzeby klienta, a przy tym osiągnąć maksymalny zysk przy możliwie niskich nakładach. – Ważny jest cel, proces, czyli sposób, w jaki się go osiąga, i ludzie, którzy w nim biorą udział – tłumaczy prof. Tomasz Koch z Lean Enterprise Institute Polska. Jednak główne założenie sprowadza się do zmiany sposobów definiowania celu, organizowania procesów i angażowania pracowników. Filozofia Lean proponuje wiele autorskich metod i technik eliminujących marnotrawstwo, ale przede wszystkim zakłada stałe eksperymentowanie i cykliczność działań w porządku: planuj, wykonaj, sprawdź, skoryguj – przy pełnym zaangażowaniu całego zespołu.
Zapraszamy do galerii zdjęć relacjonujących przebieg konferencji na stronie www.lean.org.pl.