26–27 października 2006 r., Lublin
W dniach 26–27 października 2006 r. w Lublinie odbyło się II spotkanie KPC Lublin. Głównym tematem spotkania było: „Badanie efektywności działań marketingowych”. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele wiodących firm regionu lubelskiego. Wśród nich byli specjaliści ds. controllingu oraz pracownicy działów marketingu.
Pierwszego dnia uczestnicy spotkania mieli okazję zapoznać się z ideą Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów oraz jego strategią w Polsce. Dowiedzieli się, że działa już polskie przedstawicielstwo Internationaler Controller Verein. W tym celu powstała specjalnie powołana do tego firma Business Discovery kierowana przez koordynatora inicjatywy na Polskę – dr Adriannę Lewandowską. Dzięki temu składki, jakie płacą polscy członkowie ICV, zostają w naszym kraju i wspierają nasze działania. Prezentację przedstawił lider koła Marcin Wójcik z firmy Connet Consulting.
Następnie Bartłomiej Twarowski (doktorant lubelskiego UMCS) przedstawił podstawy teoretyczne controllingu marketingowego. W swej prezentacji prelegent mówił między innymi o:
- efektywności działań marketingowych,
- diagnozie menedżerskiej,
- audycie marketingowym,
- systemie informacji marketingowej,
- systemie wczesnego rozpoznania,
- roli controllera marketingowego w zadaniach,
- budżecie marketingowym.
Pierwszy dzień zakończyła niezwykle ciekawa prezentacja Anny Wróbel z firmy mikroSTAT na temat badania efektywności działań marketingowych w sieci internet. Zaprezentowała ona wiele metod i narzędzi zarówno analitycznych, jak i informatycznych, dzięki którym możliwe jest dokładne zbadanie, na ile skuteczne i efektywne w wymiarze marketingowym są działania podjęte za pośrednictwem internetu dla przedsiębiorstwa. Prelegentka zaprezentowała także podstawowe sposoby działań marketingowych w internecie oraz ciekawe wyniki badań na temat interpretacji przekazu oraz skutecznych metod oddziaływania na użytkownika internetu.
Drugiego dnia wygłoszono trzy referaty. Dorota Kopiec, specjalista ds. controllingu w ROTO FRANK OKNA DACHOWE Sp. z o.o., omówiła następujące zagadnienia:
- analizę podstawowych wielkości kontrolnych w dziale marketingu,
- analizę dynamiki sprzedaży,
- analizę luki rynkowej,
- ilościową analizę sprzedaży w układzie asortymentowym,
- analizę ABC na potrzeby działu marketingu w odnie sieniu do przekrojów: produktu, rynku i klienta.
Mirosław Wojtaszko, szef działu controllingu w ROTO FRANK OKNA DACHOWE Sp. z o.o., szczegółowo zaprezentował:
- analizę progu rentowności oraz metody jego wyliczania w układzie wieloasortymentowym, finansowym i ilościowym,
- analizę marż pokrycia w układzie tradycyjnym oraz wielostopniowym i wieloblokowym,
- rachunek kosztów działań w dziale marketingu.
Trzecia z prezentacji, wygłoszona przez Danutę Koniak z firmy HERBAPOL S.A., dotyczyła oceny opłacalności inwestycji marketingowych. Prelegentka zaprezentowała między innymi takie metody, jak:
- zdyskontowany okres zwrotu,
- wartość bieżąca netto (NPV),
- wewnętrzna stopa zwrotu (IRR).
Następnie uczestnicy spotkania wzięli udział w warsztacie poświęconym zagadnieniom controllingu marketingowego. Otrzymali oni gotowe arkusze kalkulacyjne z danymi. Na ich podstawie musieli wykonać analizy controllingowe. Wśród zadań znalazły się:
- analiza dynamiki sprzedaży w przekroju: asortymentowym, czasowym, rynkowym i produktowym,
- analiza struktury sprzedaży,
- analiza luki rynkowej,
- analiza planu, wykonania, odchylania,
- analiza marż pokrycia w wieloblokowym i wielostopniowym rachunku wyników,
- ocena inwestycji marketingowej na przykładzie kampanii reklamowej.
UWAGA
Dzięki warsztatowi wszyscy mogli w praktyce poznać i przećwiczyć zagadnienia będące przedmiotem wcześniejszych prezentacji. Zarówno w trakcie warsztatów, jak i prezentacji uczestnicy prowadzili wiele ciekawych dyskusji. Doszło do wymiany wielu interesujących poglądów.