W dniu 14 czerwca 2012 r. w Dąbrowie Górniczej odbyła się III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Modele funkcjonowania współczesnego biznesu – teoria i praktyka”. Jej organizatorem była Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Profesor Rafał Krupski w wystąpieniu pt. „Teoretyczne i praktyczne przesłanki zmian w treści zarządzania strategicznego” przedstawił fragmenty badań empirycznych, dowodzących, że praktyka gospodarcza w wielu przypadkach wyprzedziła już teorię, wprowadzając rozwiązania adekwatne do współczesnych wyzwań zmienności i nieprzewidywalności otoczenia. Z zaprezentowanych wyników badań dotyczących skali orientacji zasobowej zarządzania strategicznego polskich przedsiębiorstw wynika, że orientacja ta jest odpowiedzią na narastającą dynamikę otoczenia. Światowe badania pokazały trwałą tendencję dominacji ujęć zasobowych w ciągu ostatnich 20 lat. Nie przekłada się to na próby operacjonalizacji nowych koncepcji zasobowych w formie metodycznego oprzyrządowania przez działające w kraju firmy doradcze. Brakuje rozszerzania programów dydaktycznych na studiach menedżerskich o nowe koncepcje.
Duże firmy działające w Polsce dalej podziwiają Strategiczną Kartę Wyników, nie dostrzegając nieelastycznych rozwiązań takiego planowania strategicznego. Natomiast mniejsze firmy, wobec braku teoretycznych rozwiązań, same eksperymentują w zakresie sposobów ich rozwoju. Czas to zmienić.
Jedną z teorii związanych z tematyką nowoczesnych modeli biznesu przedstawił dr Adam Jabłoński w wystąpieniu pt. „Behawioralna Strategiczna Karta Wyników a zrównoważony potencjał przedsiębiorstwa”. Prelegent zwrócił uwagę, że obecnie mamy do czynienia z wieloaspektowym procesem funkcjonowania przedsiębiorstw. Dokonując rozważań w tym zakresie, należy uwzględnić kluczowe cechy obecnego rynku. Można do nich zaliczyć: nierównomierność, asymetryczność, niesystemowość, dużą inercję, zmienność i nieprzewidywalność, złożoność i nieokreśloność. Cechy te w znaczący sposób wpływają na konstrukcję dzisiejszych modeli biznesu.
Chaos panujący na zewnątrz organizacji nie powinien mieć wpływu na perturbacje w jej wnętrzu. Wobec utrudnionego procesu równoważenia czynników zewnętrznych warto podjąć próby równoważenia czynników wewnętrznych przedsiębiorstwa. W konsekwencji zastosowania tej zasady istnieje możliwość budowy społecznego modelu biznesu wpływającego na wzrost długoterminowej wartości przedsiębiorstwa.
Takim modelem może być model zrównoważonego biznesu. Jest on rozumiany jako odwzorowanie w danym miejscu, czasie i przestrzeni biznesowej struktury powiązań czynników gwarantujących spełnienie aktualnych, wewnętrznych i zewnętrznych potrzeb grup interesariuszy. Struktura ta umożliwia obecnie osiągnięcie przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwo oraz stanowi kreację przyszłej platformy wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa zapewniającej ciągłość prowadzenia biznesu.
Takie rozumienie modelu biznesu pozwala na zmianę myślenia strategicznego. Zmiana ta polega na budowaniu przewagi konkurencyjnej poprzez zwinne i elastyczne wdrażanie w życie decyzji biznesowych w układzie „od aktualnego modelu biznesu dzisiaj do aktualnego modelu biznesu jutro”.