W dniu 14 czerwca 2012 r. w Dąbrowie Górniczej odbyła się III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Modele funkcjonowania współczesnego biznesu – teoria i praktyka”. Jej organizatorem była Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

Profesor Rafał Krupski w wystąpieniu pt. „Teoretyczne i praktyczne przesłanki zmian w treści zarządzania strategicznego” przedstawił fragmenty badań empirycznych, dowodzących, że praktyka gospodarcza w wielu przypadkach wyprzedziła już teorię, wprowadzając rozwiązania adekwatne do współczesnych wyzwań zmienności i nieprzewidywalności otoczenia. Z zaprezentowanych wyników badań dotyczących skali orientacji zasobowej zarządzania strategicznego polskich przedsiębiorstw wynika, że orientacja ta jest odpowiedzią na narastającą dynamikę otoczenia. Światowe badania pokazały trwałą tendencję dominacji ujęć zasobowych w ciągu ostatnich 20 lat. Nie przekłada się to na próby operacjonalizacji nowych koncepcji zasobowych w formie metodycznego oprzyrządowania przez działające w kraju firmy doradcze. Brakuje rozszerzania programów dydaktycznych na studiach menedżerskich o nowe koncepcje.

Duże firmy działające w Polsce dalej podziwiają Strategiczną Kartę Wyników, nie dostrzegając nieelastycznych rozwiązań takiego planowania strategicznego. Natomiast mniejsze firmy, wobec braku teoretycznych rozwiązań, same eksperymentują w zakresie sposobów ich rozwoju. Czas to zmienić.

Jedną z teorii związanych z tematyką nowoczesnych modeli biznesu przedstawił dr Adam Jabłoński w wystąpieniu pt. „Behawioralna Strategiczna Karta Wyników a zrównoważony potencjał przedsiębiorstwa”. Prelegent zwrócił uwagę, że obecnie mamy do czynienia z wieloaspektowym procesem funkcjonowania przedsiębiorstw. Dokonując rozważań w tym zakresie, należy uwzględnić kluczowe cechy obecnego rynku. Można do nich zaliczyć: nierównomierność, asymetryczność, niesystemowość, dużą inercję, zmienność i nieprzewidywalność, złożoność i nieokreśloność. Cechy te w znaczący sposób wpływają na konstrukcję dzisiejszych modeli biznesu.

Chaos panujący na zewnątrz organizacji nie powinien mieć wpływu na perturbacje w jej wnętrzu. Wobec utrudnionego procesu równoważenia czynników zewnętrznych warto podjąć próby równoważenia czynników wewnętrznych przedsiębiorstwa. W konsekwencji zastosowania tej zasady istnieje możliwość budowy społecznego modelu biznesu wpływającego na wzrost długoterminowej wartości przedsiębiorstwa.

Takim modelem może być model zrównoważonego biznesu. Jest on rozumiany jako odwzorowanie w danym miejscu, czasie i przestrzeni biznesowej struktury powiązań czynników gwarantujących spełnienie aktualnych, wewnętrznych i zewnętrznych potrzeb grup interesariuszy. Struktura ta umożliwia obecnie osiągnięcie przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwo oraz stanowi kreację przyszłej platformy wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa zapewniającej ciągłość prowadzenia biznesu.

Takie rozumienie modelu biznesu pozwala na zmianę myślenia strategicznego. Zmiana ta polega na budowaniu przewagi konkurencyjnej poprzez zwinne i elastyczne wdrażanie w życie decyzji biznesowych w układzie „od aktualnego modelu biznesu dzisiaj do aktualnego modelu biznesu jutro”.

 

Zobacz również

e‑US z ułatwieniami dla spółek, fundacji i stowarzyszeń

Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie.

Czytaj więcej

Sprzedaż przez platformy sprzedażowe z dodatkowym obowiązkiem raportowania

Sprzedaż przez platformy sprzedażowe z dodatkowym obowiązkiem raportowania

1 lipca 2024 r. mają wejść w życie przepisy zobowiązujące operatorów platform cyfrowych do gromadzenia i przekazywania administracji podatkowej informacji o sprzedawcach, którzy dokonali transakcji za pośrednictwem tych platform. Rząd przyjął projekt ustawy wprowadzającej te obowiązki.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.