W miarę jak organizacje przechodzą proces cyfrowej transformacji, jakość aplikacji informatycznych zyskuje strategiczne znaczenie. Wiele firm nie radzi sobie jednak z testowaniem aplikacji mobilnych i wykazaniem zwrotu z tych inwestycji.

Według World Quality Report1 na testowanie i zapewnienie jakości (Quality Assurance, QA) aplikacji przypada niemal 1/4 wydatków na IT. Ciekawie przedstawiają się dane dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W zeszłym roku respondenci z Polski, Węgier i Czech przyznali, że 16% ich budżetów IT przeznaczone jest na kontrolę jakości. W tym roku we wszystkich krajach regionu CEE wartość ta wynosi 21% i ma wzrosnąć o 25% do 2015 r. Ponieważ wiele organizacji przechodzi proces cyfryzacji, niezawodność oprogramowania staje się warunkiem stabilności ich operacji i utrzymania dobrej reputacji.

W miarę rosnącego znaczenia jakości aplikacji średnie wydatki w tym obszarze uległy zwiększeniu. W 2012 r. stanowiły 18% budżetu IT, a w 2013 r. już 23%. Eksperci wskazują, że testowanie aplikacji jest jednym z istotnych obszarów wzrostu. Dla przykładu w ubiegłym roku większość (57%) respondentów z Polski, Węgier i Czech przyznała, że wykorzystywali własne zasoby testowe, 10% stosowało model mieszany, a 12% – outsourcing. W 2013 r. raport odnotował w tych trzech obszarach znaczące zmiany.

– Jak wskazują wyniki World Quality Report, 40% firm z regionu CEE, które wzięły udział w badaniu, testuje aplikacje, korzystając z zasobów wewnętrznych, 14% wykorzystuje w tym celu model mieszany, a już 21% decyduje się na outsourcing – tłumaczy Maciej Korzeniowski, dyrektor Działu Technologii i Integracji, Capgemini Polska. – Należy jednak podkreślić, że mimo iż prawie 70% respondentów z naszego regionu, w tym z Polski, testuje aplikacje mobilne, większość tych testów jest przeprowadzana manualnie i dotyczy podstawowych funkcji. Wiele organizacji inwestuje w rozwój aplikacji mobilnych, ale tylko niewielka grupa poświęca znaczące zasoby strategii i narzędziom testowania. Wiele organizacji wciąż próbuje wykazać rzeczywistą wartość funkcji testowania dla biznesu – dodaje.

Mimo że kanał mobilny stanowi podstawowe narzędzie budowania relacji z klientami i pracownikami, niemal połowa badanych firm (45%) wciąż niewystarczająco docenia znaczenie funkcjonalności i bezpieczeństwa aplikacji oraz urządzeń mobilnych. Mimo że raport podkreśla znaczący wzrost testów mobilnych (z 31% w 2012 r. do 55% w 2013 r.), ponad połowa ankietowanych (56%) przyznaje, że największą barierą dla testów aplikacji mobilnych w ich organizacjach jest brak wyspecjalizowanych metod. Dodatkowo 48% stwierdziło z kolei, że problemem jest brak ekspertów w tej dziedzinie.

Jako że stabilność operacyjna organizacji staje się coraz bardziej zależna od systemów IT i aplikacji, wiele przedsiębiorstw przyjmuje bardziej strategiczne, scentralizowane i zorientowane na biznes podejście do zapewnienia jakości. W porównaniu z 8% w 2012 r. obecnie ponad 1/4 (26%) ankietowanych skonsolidowała funkcje zapewnienia jakości w obrębie poszczególnych projektów, linii biznesowych czy całych organizacji. Niemal 1 na 5 uczestników badania (19%) posiadał w swojej organizacji w pełni operacyjne centrum testowania – Testing Center of Excellence (TCOE). W ubiegłym roku było to zaledwie 6%. Ponadto autorzy raportu podkreślają wzrost zapotrzebowania na wiedzę biznesową wśród testerów. Niemal 2/3 respondentów z kadry zarządzającej (63%) przyznało, że znajomość biznesu jest ważną kompetencją testerów pracujących w ich organizacjach, a funkcje zapewnienia jakości są integrowane z priorytetami biznesowymi firmy.

– Wnioski z tegorocznego badania po raz kolejny potwierdzają, że testowanie i zapewnienie jakości nabiera strategicznego znaczenia dla zapewnienia płynnego działania przedsiębiorstw i spełnienia oczekiwań klientów – komentuje Michel de Meijer, Leader Global Service Line Testing Capgemini & Sogeti. – Coraz częściej aplikacje są głównym punktem kontaktu między biznesem a klientami. Często operują one w obrębie wielu kanałów i urządzeń, a użytkownicy końcowi wykazują coraz mniejszą tolerancję na błędy lub niewystarczające standardy bezpieczeństwa – dodaje.

Autorzy raportu podkreślają, że w miarę jak zapewnienie jakości aplikacji informatycznych zyskuje strategiczne znaczenie dla wielu przedsiębiorstw, niektóre organizacje potrafią wykazać korelację pomiędzy kontrolą jakości a ogólnymi korzyściami biznesowymi. Należy do nich krótszy czas wprowadzenia na rynek (45%) lub oszczędność kosztowa dzięki zapobieganiu usterkom (39%). Z drugiej strony wiele organizacji nadal nie wykazuje wpływu kontroli jakości na wartość biznesową, ponieważ pozyskują i raportują głównie dane operacyjne dotyczące np. liczby znalezionych błędów (73%) lub kosztów poszczególnych testów (55%). Ponadto 45% respondentów zbyt późno włącza testerów w proces pracy nad aplikacją, przez co nie mają oni wpływu na jakość oprogramowania, mogą jedynie wykryć i naprawić już istniejące błędy.

Rozwiązaniem dla organizacji, które chcą zwiększyć stopień dojrzałości swoich systemów testowania jest outsourcing w modelu Managed Testing Services (MTS). 12% respondentów korzystających z tego modelu oczekuje od dostawcy nie tylko wsparcia w postaci pracowników, ale także specjalistycznej wiedzy na temat procesu testowania i pełnego spektrum narzędzi, które zwiększyłyby efektywność i wykazały wartość dodaną testowania.

Na przykład jeśli chodzi o outsourcing testowania aplikacji mobilnych, to możliwość przeprowadzenia testów za pomocą różnych platform i urządzeń jest uznawana za największy atut dostawcy (60%). Jest to wymóg, który działy wewnętrzne nie zawsze są w stanie spełnić.

– Fakt, że niemal 1/4 budżetów IT jest przeznaczana na testowanie i zapewnienie jakości oprogramowania, oznacza, że raportowanie wymiernych korzyści płynących z tego rodzaju działalności nabiera jeszcze większego znaczenia – mówi Matt Morgan, Vice President, Product Marketing, Software, HP. – Aby usprawnić ten obszar działalności organizacji, konieczna jest większa przejrzystość i lepsze raportowanie ilustrujące zarówno korzyści operacyjne, jak i korzyści biznesowe – dodaje.

Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie: www.worldqualityreport.com.

 

Przypisy / Źródła / Podstawa prawna
1 The World Quality Report 2013–14 jest wyczerpującym badaniem na temat jakości i procedur testowania w obrębie wielu sektorów na całym świecie.

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.