W miarę jak organizacje przechodzą proces cyfrowej transformacji, jakość aplikacji informatycznych zyskuje strategiczne znaczenie. Wiele firm nie radzi sobie jednak z testowaniem aplikacji mobilnych i wykazaniem zwrotu z tych inwestycji.
Według World Quality Report1 na testowanie i zapewnienie jakości (Quality Assurance, QA) aplikacji przypada niemal 1/4 wydatków na IT. Ciekawie przedstawiają się dane dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W zeszłym roku respondenci z Polski, Węgier i Czech przyznali, że 16% ich budżetów IT przeznaczone jest na kontrolę jakości. W tym roku we wszystkich krajach regionu CEE wartość ta wynosi 21% i ma wzrosnąć o 25% do 2015 r. Ponieważ wiele organizacji przechodzi proces cyfryzacji, niezawodność oprogramowania staje się warunkiem stabilności ich operacji i utrzymania dobrej reputacji.
W miarę rosnącego znaczenia jakości aplikacji średnie wydatki w tym obszarze uległy zwiększeniu. W 2012 r. stanowiły 18% budżetu IT, a w 2013 r. już 23%. Eksperci wskazują, że testowanie aplikacji jest jednym z istotnych obszarów wzrostu. Dla przykładu w ubiegłym roku większość (57%) respondentów z Polski, Węgier i Czech przyznała, że wykorzystywali własne zasoby testowe, 10% stosowało model mieszany, a 12% – outsourcing. W 2013 r. raport odnotował w tych trzech obszarach znaczące zmiany.
– Jak wskazują wyniki World Quality Report, 40% firm z regionu CEE, które wzięły udział w badaniu, testuje aplikacje, korzystając z zasobów wewnętrznych, 14% wykorzystuje w tym celu model mieszany, a już 21% decyduje się na outsourcing – tłumaczy Maciej Korzeniowski, dyrektor Działu Technologii i Integracji, Capgemini Polska. – Należy jednak podkreślić, że mimo iż prawie 70% respondentów z naszego regionu, w tym z Polski, testuje aplikacje mobilne, większość tych testów jest przeprowadzana manualnie i dotyczy podstawowych funkcji. Wiele organizacji inwestuje w rozwój aplikacji mobilnych, ale tylko niewielka grupa poświęca znaczące zasoby strategii i narzędziom testowania. Wiele organizacji wciąż próbuje wykazać rzeczywistą wartość funkcji testowania dla biznesu – dodaje.
Mimo że kanał mobilny stanowi podstawowe narzędzie budowania relacji z klientami i pracownikami, niemal połowa badanych firm (45%) wciąż niewystarczająco docenia znaczenie funkcjonalności i bezpieczeństwa aplikacji oraz urządzeń mobilnych. Mimo że raport podkreśla znaczący wzrost testów mobilnych (z 31% w 2012 r. do 55% w 2013 r.), ponad połowa ankietowanych (56%) przyznaje, że największą barierą dla testów aplikacji mobilnych w ich organizacjach jest brak wyspecjalizowanych metod. Dodatkowo 48% stwierdziło z kolei, że problemem jest brak ekspertów w tej dziedzinie.
Jako że stabilność operacyjna organizacji staje się coraz bardziej zależna od systemów IT i aplikacji, wiele przedsiębiorstw przyjmuje bardziej strategiczne, scentralizowane i zorientowane na biznes podejście do zapewnienia jakości. W porównaniu z 8% w 2012 r. obecnie ponad 1/4 (26%) ankietowanych skonsolidowała funkcje zapewnienia jakości w obrębie poszczególnych projektów, linii biznesowych czy całych organizacji. Niemal 1 na 5 uczestników badania (19%) posiadał w swojej organizacji w pełni operacyjne centrum testowania – Testing Center of Excellence (TCOE). W ubiegłym roku było to zaledwie 6%. Ponadto autorzy raportu podkreślają wzrost zapotrzebowania na wiedzę biznesową wśród testerów. Niemal 2/3 respondentów z kadry zarządzającej (63%) przyznało, że znajomość biznesu jest ważną kompetencją testerów pracujących w ich organizacjach, a funkcje zapewnienia jakości są integrowane z priorytetami biznesowymi firmy.
– Wnioski z tegorocznego badania po raz kolejny potwierdzają, że testowanie i zapewnienie jakości nabiera strategicznego znaczenia dla zapewnienia płynnego działania przedsiębiorstw i spełnienia oczekiwań klientów – komentuje Michel de Meijer, Leader Global Service Line Testing Capgemini & Sogeti. – Coraz częściej aplikacje są głównym punktem kontaktu między biznesem a klientami. Często operują one w obrębie wielu kanałów i urządzeń, a użytkownicy końcowi wykazują coraz mniejszą tolerancję na błędy lub niewystarczające standardy bezpieczeństwa – dodaje.
Autorzy raportu podkreślają, że w miarę jak zapewnienie jakości aplikacji informatycznych zyskuje strategiczne znaczenie dla wielu przedsiębiorstw, niektóre organizacje potrafią wykazać korelację pomiędzy kontrolą jakości a ogólnymi korzyściami biznesowymi. Należy do nich krótszy czas wprowadzenia na rynek (45%) lub oszczędność kosztowa dzięki zapobieganiu usterkom (39%). Z drugiej strony wiele organizacji nadal nie wykazuje wpływu kontroli jakości na wartość biznesową, ponieważ pozyskują i raportują głównie dane operacyjne dotyczące np. liczby znalezionych błędów (73%) lub kosztów poszczególnych testów (55%). Ponadto 45% respondentów zbyt późno włącza testerów w proces pracy nad aplikacją, przez co nie mają oni wpływu na jakość oprogramowania, mogą jedynie wykryć i naprawić już istniejące błędy.
Rozwiązaniem dla organizacji, które chcą zwiększyć stopień dojrzałości swoich systemów testowania jest outsourcing w modelu Managed Testing Services (MTS). 12% respondentów korzystających z tego modelu oczekuje od dostawcy nie tylko wsparcia w postaci pracowników, ale także specjalistycznej wiedzy na temat procesu testowania i pełnego spektrum narzędzi, które zwiększyłyby efektywność i wykazały wartość dodaną testowania.
Na przykład jeśli chodzi o outsourcing testowania aplikacji mobilnych, to możliwość przeprowadzenia testów za pomocą różnych platform i urządzeń jest uznawana za największy atut dostawcy (60%). Jest to wymóg, który działy wewnętrzne nie zawsze są w stanie spełnić.
– Fakt, że niemal 1/4 budżetów IT jest przeznaczana na testowanie i zapewnienie jakości oprogramowania, oznacza, że raportowanie wymiernych korzyści płynących z tego rodzaju działalności nabiera jeszcze większego znaczenia – mówi Matt Morgan, Vice President, Product Marketing, Software, HP. – Aby usprawnić ten obszar działalności organizacji, konieczna jest większa przejrzystość i lepsze raportowanie ilustrujące zarówno korzyści operacyjne, jak i korzyści biznesowe – dodaje.
Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie: www.worldqualityreport.com.
|