W dniu 24 kwietnia 2008 r. w Warszawie firma Solemis Group S.A. zorganizowała konferencję na temat rozwiązań klasy Business Intelligence. Impreza pod patronatem Ambasady Danii zgromadziła blisko 60 menedżerów, prezesów, dyrektorów i controllerów. Gości przywitali reprezentant Ambasady Danii Bartosz Gałkowski oraz Martin Sorensen z duńskiej firmy TARGIT.
24 kwietnia 2008 r., Warszawa
Tysiące klientów, dziesiątki oferowanych produktów, a wokół wiele rachunków, z których przedsiębiorstwa próbują wyczytać przyszłość. Po 2-3 tygodniach dyrektorzy finansowi wyciągają pierwsze wnioski, choć aktualne potrzeby rynku są już inne. Czy podobne sytuacje przytrafiają się również nam? Zdecydowana większość uczestników konferencji na postawione pytanie mogła jedynie przytaknąć.
- Klienci stają się dla swoich producentów coraz bardziej wymagający. Chcą, aby oferta była nieustannie odnawiana, promowana i ciekawsza. Ale wciąż po wczorajszej cenie, mimo że rosnące koszty produkcji wcale na to nie pozwalają - wyjaśnia Solemis Group S.A., organizator konferencji.
Przed podobnym wyzwaniem stanęła Vistula & Wólczanka S.A. Powstała w wyniku fuzji Galerii Centrum, Vistuli i Wólczanki firma chciała uskutecznić proces podejmowania decyzji, zwiększając jednocześnie kontrolę i przejrzystości finansów.
- To był nasz priorytet. Nie mogliśmy dłużej czekać z decyzjami 2-3 tygodnie, aż dział księgowości i finansów przeanalizuje wszystkie dokumenty - mówi Vistula & Wólczanka. - Gusty naszych klientów zmieniają się bardzo szybko. Dlatego musimy na bieżąco monitorować i prognozować przyszłość, znając zawczasu koszty i przychody firmy. Działamy na wymagającym rynku. Bez inteligentnych rozwiązań informatycznych jest to niemożliwe - wyjaśnia Vistula & Wólczanka.
Dla przykładu, jeśli firma chce przeanalizować wyniki 10 najlepszych sprzedawców w ostatnich latach lub poznać przyczyny spadku marży na danej kolekcji i jednocześnie uzyskać odpowiedź na pytanie, jak odwrócić ten negatywny trend, może za pomocą - dosłownie - 5 kliknięć myszką do komputera poznać wszystkie odpowiedzi. W tym m.in. kryje się tajemnica popularności systemów klasy Business Intelligence.
O zaletach tych systemów przekonali się również menedżerowie m.in. z firmy Sukces (grupa Avans), Centrostal Kielce S.A. oraz John Deere Polska. - Jeśli w firmie bądź jej otoczeniu wystąpi ważne dla jej finansów zdarzenie, system natychmiast alarmuje zarząd firmy i uwzględni je przy najbliższej symulacji zdarzeń - dodaje Solemis.
Ale korzyści, jakie dają rozwiązania klasy Business Intelligence, jest znacznie więcej. W ciągu kilku minut firma może przeanalizować (pod kątem kosztów i przychodów) dziesiątki scenariuszy biznesowych, nad którymi zastanawia się zarząd. Analiza przeprowadzana jest szybko, dogłębnie i z uwzględnieniem danych i trendów, które dla dyrektorów finansów czy specjalistów ds. controllingu pozostają niewidoczne.