UWAGA
BSC może służyć jako system zarządzania łączący cele strategiczne, procesy i funkcje lub jako powiązanie pomiędzy strategią a planem operacyjnym.
W kolejnej sesji został przedstawiony sześcioetapowy model procesu opracowania BSC:
1) zdefiniowanie strategicznej wizji organizacji,
2) identyfikacja kluczowych tematów stymulujących strategię,
3) ustalenie strategicznych celów i powiązań,
4) określenie mierników i wartości docelowych,
5) lista, mapa i wybór priorytetowych inicjatyw,
6) sporządzenie pierwszego raportu.
Średnio opracowanie Strategicznej Karty Wyników zajmuje od 8 do 12 tygodni. Proces opracowywania BSC wymaga utworzenia trzech zespołów. Zespół podstawowy zbiera i analizuje wyjściowe dane, które będą potrzebne do skutecznego stymulowania procesu. Ten zespół stanowi najważniejszy komponent skutecznego projektu. Najlepszymi członkami tego zespołu są ludzie pragnący odnieść sukces zawodowy, którzy zdają sobie sprawę z tego, że ich sukces zależy od sukcesu organizacji. Zespół podstawowy przewodzi pracom zespołu pomiarów, którego rolą jest szczegółowe przygotowywanie definicji (formuł) mierników i wartości docelowych, dopasowywanie inicjatyw do celów, zapewnienie integracji i zasilenia w dane.
Trzeci zespół – liderów – zapewnia przywództwo, poparcie oraz wizję projektu. Ważne jest, aby ta grupa zapewniła klarowną wizję strategii korporacji, ponieważ Strategiczna Karta Wyników będzie dopasowana do tej strategii.
Wśród prezentacji znalazła się także sesja dotycząca komunikacji na poziomie inicjowania, planowania i wdrażania BSC. Na przykładzie przedsiębiorstwa z branży usługowej omówiono sposoby wewnętrznej promocji BSC, określenia metod komunikowania strategii oraz dystrybucji informacji kadrze różnego szczebla. Zaprezentowano przebieg wewnętrznej kampanii reklamowej i informacyjnej, szkoleń oraz całego procesu edukacji pracowników, związanego z wdrożeniem Karty.
W kolejnej części wymieniono korzyści i pułapki wdrożenia BSC. Pokazano między innymi, jak może przebiegać weryfikacja celów i wskaźników – jak określać brakujące miary oraz jak wprowadzać je do specyfikacji nowego systemu informatycznego. Pozytywnymi elementami wdrożenia w prezentowanym przykładzie rynku finansowego były m.in.:
- wytypowanie podstawowych procesów – nośników sukcesu strategii i przygotowanie do ich opisu,
- wykazanie konieczności rozpoczęcia prac nad analizą kosztów działań – umożliwienie badania rentowności produktów, kanałów i klientów,
- zmiana kultury organizacyjnej – myślenie i działanie zorientowane na strategię,
- uruchomienie procesu weryfikacji celów i mierników w kierunku minimalizacji ich liczby i określania wpływu ilościowego, a nie tylko związków przyczynowo-skutkowych.