Certyfikat na sukces w biznesie

Tekst otwarty nr 12/2009

Kryzys jednoznacznie pokazał, że na rynku przetrwają tylko firmy najlepiej zarządzane. Jest to czas sprawdzianu dla menedżerów, ich umiejętności coraz częściej decydują o istnieniu firmy. Dla wielu to również bodziec do podnoszenia swoich kwalifikacji w różnych obszarach zarządzania przedsiębiorstwem.

Podkreślili to eksperci podczas seminarium „Certyfikat na sukces w biznesie” (Warszawa, 23 października 2009 r.): Ray Perry, Brand Director Chartered Institute of Management Accountants, Zygmunt Korzeniewski – prezes Międzynarodowego Centrum Szkolenia i Doradztwa, dr Cezary Mech – były prezes UNFE i podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, Kazimierz Sedlak – Dyrektor Sedlak&Sedlak Doradztwo Personalne, Piotr Augustyniak – Counsel, Hogan & Hartson Jamka sp.k., Jerzy Proń – kierownik Działu Planowania i Analiz, Sandoz oraz specjalny gość spotkania profesor Stanisław Gomułka.

Utrata pracy przez miliony ludzi, bankructwa firm czy osłabienia krajowych gospodarek – kryzys wymusza potrzeby zmian i elastycznego przystosowania się do panujących warunków rynkowych. Struktury organizacyjne czy systemy zarządzania często wymagają radykalnych zmian, a do tego niezbędni są wykwalifikowani pracownicy. Zaproszeni eksperci podkreślili, że menedżerowie w okresie spowolnienia gospodarczego mają przed sobą niełatwe zadania, to właśnie teraz bowiem jest czas na weryfikację ich kompetencji zarządzających.

Wymagania stawiane współczesnym menedżerom ciągle rosną. Eksperci jednoznacznie zaznaczyli, że aby przedsiębiorstwo mogło efektywnie funkcjonować, a menedżerowie mogli podołać konsekwencjom spowolnienia gospodarczego, muszą posiadać szczególne predyspozycje.

„Pracodawca oczekuje, aby menedżerowie byli skuteczni i przynosili zyski. Aby tak się jednak stało, menedżer musi dysponować odpowiednią wiedzą i umiejętnościami. Może je zdobyć głównie dzięki edukacji” – powiedział Kazimierz Sedlak.

Samo doświadczenie już nie wystarcza, musi być ono poparte odpowiednią wiedzą merytoryczną, jak również zestawem cech i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań na poszczególnym stanowisku.

„W obecnym klimacie gospodarczym menedżerowie muszą podążać za zmianami na rynku pracy, a z tym bezpośrednio wiąże się ciągłe doszkalanie się, nabywanie nowych umiejętności i kwalifikacji. Konkurencja na światowym rynku pracy jest duża, pracodawcy poszukują takich kandydatów, których aplikacje wyróżniają się na tle innych. Aby osiągnąć sukces w biznesie, nie wystarczy już dyplom uczelni. Niezbędny jest stały rozwój, zdobywanie najnowszych informacji i aktualizacja posiadanej wiedzy. Takim przysłowiowym asem w rękawie może być międzynarodowa kwalifikacja” – powiedział Ray Perry.

Nowoczesne kompetencje menedżerskie to konieczność specjalistycznego kształcenia się i rozwijania kwalifikacji zawodowych. „Jest oczywiste, że generalnie rola menedżerów rośnie, w szczególności w kryzysie, gdyż to dzięki nim firmy mogą nie tylko wyjść z kryzysu, ale go wykorzystać jako szansę rozwoju firmy. Jednocześnie, co warto zauważyć, menedżerami zostają osoby o różnym wykształceniu kierunkowym. Ciężar specjalizacji i kształtowania postaw przesuwa się zatem na kolejne etapy edukacji i rozwoju, czyli na oświatę dla dorosłych. Wpisuje się to dobrze w powszechnie akceptowaną koncepcję nauki trwającej całe życie. Certyfikaty oraz studia podyplomowe odpowiadają na to zapotrzebowanie. Obie drogi mogą być skuteczne, a ich wybór zależy od precyzyjnych celów związanych z aktualną sytuacją zawodową danej osoby i jej dotychczasowego wykształcenia” – podsumował Zygmunt Korzeniewski.

Pracodawcy nie oczekują tylko, że będziemy w pracy wykorzystywać doświadczenie nabyte w procesie edukacji. Oczekują, że będziemy także doskonalić swą wiedzę i posiadane umiejętności. Doskonalenie traktowane jest jako konieczność i dotyczy zarówno twardych (wiedza zawodowa, ekonomiczna, specjalistyczna), jak i umiejętności miękkich (umiejętności interpersonalne, kreatywność, zarządzanie konfliktem).

„Można wręcz zaryzykować stwierdzenie, że jeżeli ktoś chce być skutecznym menedżerem, jest skazany na rozwój. Rozwój ten musi dotyczyć wszystkich „kluczowych kompetencji” istotnych z punktu widzenia branży, w jakiej działa dana firma. Wydarzenia z ostatnich dwóch lat pokazują również, że oprócz wiedzy ważne jest doskonalenie i rozwijanie społecznie pożądanych wartości moralnych i etycznych” – stwierdził Kazimierz Sedlak.

Więcej informacji na temat kwalifikacji CIMA: www.cimaglobal.com.

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.