Kryzys jednoznacznie pokazał, że na rynku przetrwają tylko firmy najlepiej zarządzane. Jest to czas sprawdzianu dla menedżerów, ich umiejętności coraz częściej decydują o istnieniu firmy. Dla wielu to również bodziec do podnoszenia swoich kwalifikacji w różnych obszarach zarządzania przedsiębiorstwem.
Podkreślili to eksperci podczas seminarium „Certyfikat na sukces w biznesie” (Warszawa, 23 października 2009 r.): Ray Perry, Brand Director Chartered Institute of Management Accountants, Zygmunt Korzeniewski – prezes Międzynarodowego Centrum Szkolenia i Doradztwa, dr Cezary Mech – były prezes UNFE i podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, Kazimierz Sedlak – Dyrektor Sedlak&Sedlak Doradztwo Personalne, Piotr Augustyniak – Counsel, Hogan & Hartson Jamka sp.k., Jerzy Proń – kierownik Działu Planowania i Analiz, Sandoz oraz specjalny gość spotkania profesor Stanisław Gomułka.
Utrata pracy przez miliony ludzi, bankructwa firm czy osłabienia krajowych gospodarek – kryzys wymusza potrzeby zmian i elastycznego przystosowania się do panujących warunków rynkowych. Struktury organizacyjne czy systemy zarządzania często wymagają radykalnych zmian, a do tego niezbędni są wykwalifikowani pracownicy. Zaproszeni eksperci podkreślili, że menedżerowie w okresie spowolnienia gospodarczego mają przed sobą niełatwe zadania, to właśnie teraz bowiem jest czas na weryfikację ich kompetencji zarządzających.
Wymagania stawiane współczesnym menedżerom ciągle rosną. Eksperci jednoznacznie zaznaczyli, że aby przedsiębiorstwo mogło efektywnie funkcjonować, a menedżerowie mogli podołać konsekwencjom spowolnienia gospodarczego, muszą posiadać szczególne predyspozycje.
„Pracodawca oczekuje, aby menedżerowie byli skuteczni i przynosili zyski. Aby tak się jednak stało, menedżer musi dysponować odpowiednią wiedzą i umiejętnościami. Może je zdobyć głównie dzięki edukacji” – powiedział Kazimierz Sedlak.
Samo doświadczenie już nie wystarcza, musi być ono poparte odpowiednią wiedzą merytoryczną, jak również zestawem cech i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań na poszczególnym stanowisku.
„W obecnym klimacie gospodarczym menedżerowie muszą podążać za zmianami na rynku pracy, a z tym bezpośrednio wiąże się ciągłe doszkalanie się, nabywanie nowych umiejętności i kwalifikacji. Konkurencja na światowym rynku pracy jest duża, pracodawcy poszukują takich kandydatów, których aplikacje wyróżniają się na tle innych. Aby osiągnąć sukces w biznesie, nie wystarczy już dyplom uczelni. Niezbędny jest stały rozwój, zdobywanie najnowszych informacji i aktualizacja posiadanej wiedzy. Takim przysłowiowym asem w rękawie może być międzynarodowa kwalifikacja” – powiedział Ray Perry.
Nowoczesne kompetencje menedżerskie to konieczność specjalistycznego kształcenia się i rozwijania kwalifikacji zawodowych. „Jest oczywiste, że generalnie rola menedżerów rośnie, w szczególności w kryzysie, gdyż to dzięki nim firmy mogą nie tylko wyjść z kryzysu, ale go wykorzystać jako szansę rozwoju firmy. Jednocześnie, co warto zauważyć, menedżerami zostają osoby o różnym wykształceniu kierunkowym. Ciężar specjalizacji i kształtowania postaw przesuwa się zatem na kolejne etapy edukacji i rozwoju, czyli na oświatę dla dorosłych. Wpisuje się to dobrze w powszechnie akceptowaną koncepcję nauki trwającej całe życie. Certyfikaty oraz studia podyplomowe odpowiadają na to zapotrzebowanie. Obie drogi mogą być skuteczne, a ich wybór zależy od precyzyjnych celów związanych z aktualną sytuacją zawodową danej osoby i jej dotychczasowego wykształcenia” – podsumował Zygmunt Korzeniewski.
Pracodawcy nie oczekują tylko, że będziemy w pracy wykorzystywać doświadczenie nabyte w procesie edukacji. Oczekują, że będziemy także doskonalić swą wiedzę i posiadane umiejętności. Doskonalenie traktowane jest jako konieczność i dotyczy zarówno twardych (wiedza zawodowa, ekonomiczna, specjalistyczna), jak i umiejętności miękkich (umiejętności interpersonalne, kreatywność, zarządzanie konfliktem).
„Można wręcz zaryzykować stwierdzenie, że jeżeli ktoś chce być skutecznym menedżerem, jest skazany na rozwój. Rozwój ten musi dotyczyć wszystkich „kluczowych kompetencji” istotnych z punktu widzenia branży, w jakiej działa dana firma. Wydarzenia z ostatnich dwóch lat pokazują również, że oprócz wiedzy ważne jest doskonalenie i rozwijanie społecznie pożądanych wartości moralnych i etycznych” – stwierdził Kazimierz Sedlak.
Więcej informacji na temat kwalifikacji CIMA: www.cimaglobal.com.