Z badania przeprowadzonego wśród przedstawicieli kadry zarządzającej dużych i średnich przedsiębiorstw w Polsce wynika, że rozwiązania informatyczne wspomagające procesy podejmowania decyzji biznesowych – Business Intelligence (BI) – pomagają w zyskaniu przewagi konkurencyjnej oraz osiąganiu lepszych wyników nawet w czasach spowolnienia gospodarczego. Badanie zostało przeprowadzone przez CIO Magazyn Dyrektorów IT we współpracy z SAS Institute w połowie 2009 r.

W czasach, gdy zła decyzja może kosztować bardzo wiele, przedstawiciele kadry zarządzającej, a zwłaszcza dyrektorzy działów IT, doceniają znaczenie rozwiązań Business Intelligence jako narzędzi efektywnie wspierających rozwój firmy w oparciu o wiedzę. Według uczestników badania, rozwiązania BI to skuteczne remedium na trudne czasy. Na pytanie, czy rozwiązania BI mogą pomóc przedsiębiorstwu zniwelować skutki złej sytuacji makroekonomicznej, 70% respondentów odpowiedziało twierdząco, z czego 30% respondentów odpowiedziało zdecydowanie tak.

Gorsza koniunktura rynkowa zmusza przedsiębiorstwa do ścisłej kontroli i redukcji kosztów operacyjnych, zdecydowanego usprawnienia procesów oraz dużego wysiłku w zakresie utrzymania bazy istniejących klientów. Zdaniem 80% ankietowanych, kompleksowe rozwiązania BI mogą pomóc w zyskaniu przewagi konkurencyjnej na rynku w dobie kryzysu dzięki optymalizacji wyniku finansowego przez redukcję kosztów oraz eliminację nieszczelności przychodów (revenue assurance). Aż 42% ankietowanych wskazało na stabilizację przychodów dzięki zmniejszonemu odsetkowi odchodzących klientów, a 34% na wzbogacenie oferty poprzez identyfikację nisz produktowych. Dla 24% respondentów istotne było także obniżenie ryzyka kontraktów poprzez szczelny proces oceny wiarygodności kontrahentów. Natomiast 14% respondentów uważa, że BI pomaga w zwiększeniu potencjału przez przejęcie portfela produktów lub klientów konkurencji.

Business Intelligence to narzędzie, które zdecydowanie wpływa na polepszenie jakości danych i przyśpieszenie ich analizowania. To pokazują także wyniki badania. W pytaniu o spodziewane korzyści i efekty po wdrożeniu rozwiązań BI, aż 62% respondentów wskazało na lepszą jakość i dostępność informacji zarządczych, a 60% na możliwość usprawnienia procesów. Dla 44% to także wartościowe narzędzie pomagające w redukcji kosztów. Zdaniem 40% respondentów, istotny jest wzrost efektywności, a 24% – wzrost przychodów; 16% wskazało na poprawę relacji z klientami.

Finansowe korzyści związane z wprowadzeniem w firmie rozwiązań BI są najważniejsze, ale menedżerowie zwracają także uwagę na poprawę jakości funkcjonowania całej organizacji. Zdaniem uczestników badania, elementy rozwiązań BI, najbardziej wartościowe w aspekcie rozwoju i wzrostu firmy, to zarządzanie finansowe (56% wskazań), zarządzanie strategiczne (38%) i zarządzanie relacjami z klientami (38%).

Respondenci określili również swoje plany w zakresie wdrażania, modernizacji lub wymiany tego typu rozwiązań. Najczęściej zmiany będą dotyczyć obszarów zarządzania finansowego (36% wskazań) i zarządzania strategicznego (24%).

Wybór dostawcy rozwiązań informatycznych to dla firmy ważna decyzja. Jakimi kryteriami kierują się firmy, szukając dostawcy rozwiązań BI? Najważniejsze jest jego doświadczenie merytoryczne – twierdzi tak aż 74% respondentów. Okazuje się, że klienci są gotowi zaufać tylko takiemu dostawcy, który oprócz dobrego oprogramowania zaoferuje im również konkretną wiedzę i praktyczne doświadczenie, jak z niego korzystać w najbardziej efektywny sposób. Dla ponad połowy ankietowanych (54%) dodatkowym atutem, który decyduje o wyborze danego dostawcy, jest kompleksowość oferty. Ważne, aby dostawca rozwiązań BI był w stanie dostarczyć zintegrowany pakiet narzędzi i usług, który umożliwi kompleksowe wdrożenie systemu BI w skali całego przedsiębiorstwa. Istotne są również kompetencje branżowe – wskazało na nie aż 38% ankietowanych. Niemal połowa (48%) osób decydujących o wyborze kontrahenta zwraca uwagę także na ofertę wsparcia informatycznego już po wdrożeniu.

Wykres 1

Czy rozwiązania informatyczne wspomagające procesy podejmowania decyzji biznesowych – Business Intelligence (BI) mogą pomóc przedsiębiorstwu zniwelować skutki spowolnienia gospodarczego?

Wykres 2

Jakie korzyści spodziewają się Państwo uzyskać po wdrożeniu roziwązań BI? Jakie są spodziewane efekty?

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.