Zrozumieć BPM

Tekst otwarty nr 5/2007

Co oznacza zarządzanie efektywnością przedsiębiorstwa? Wyjaśniają K. Wilhide i D. Vesset z firmy konsultingowej IDC.

www.cognos.com

Pojęcie Business Performance Management (BPM) rozumiane jest zwykle jako klasa systemów informatycznych, które poprzez integrację i zarządzanie danymi zgromadzonymi w hurtowni, oferowanie systemów zapytań i analiz oraz zastosowanie generatorów raportów i kierowniczych „paneli sterowania” umożliwiają poprawę jakości planowania, uzyskanie wysokiej przejrzystości działania i zwiększenie trafności decyzji podejmowanych ad hoc.

Wielu menedżerów, wybierając rozwiązania informatyczne, łapie się niestety na haczyk podobnych do powyższych haseł, nie wiedząc bliżej, czego tak naprawdę należy od tych systemów oczekiwać.

Jakie warunki powinien zatem spełniać system IT, aby zasługiwał na miano BPM? Po pierwsze, musi być on użyteczny nie tylko dla kierownictwa, ale wszystkich interesariuszy przedsiębiorstwa. Po drugie, powinien zapewniać spójny model danych, wykorzystywany we wszystkich podsystemach. Po trzecie, rozwiązania muszą cechować się adaptowalnością - co nie jest priorytetem zarabiających na rozwoju oprogramowania dostawcach. W końcu, architektura systemu musi bazować na sprawdzonym modelu biznesu, wypracowanym przez twórcę oprogramowania na podstawie doświadczeń ze współpracy z klientami.

Czy jednak samo posiadanie systemu informatycznego charakteryzującego się wskazanymi cechami oznacza już, że zarządzamy efektywnością przedsiębiorstwa? Zdecydowanie nie. BPM to bowiem „kultura organizacyjna” zorientowana na efekty, która przejawia się m.in. podjęciem przez kierownictwo odpowiedzialności za wyniki, dobrą komunikacją i stworzeniem cyklu ciągłego doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie. Tego zaś samo oprogramowanie zapewnić nie może.

Zobacz również

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Kompetencje miękkie w księgowości

Kompetencje miękkie w księgowości

Do kluczowych kompetencji osoby pracującej w zawodzie księgowego zaliczamy bezsprzecznie wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości, podatków jak również umiejętności obsługi programów finansowo–księgowych, jednak oprócz tych kompetencji coraz większą wartość mają kompetencje miękkie, takie jak skrupulatność, umiejętność realizacji kilku zadań jednocześnie, zdolność logicznego myślenia czy też praca pod presją czasu i uczciwość. Coraz większe znaczenie ma też komunikatywność, cecha ta jest szczególnie ważna w przypadku relacji z klientami.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.