Niekompletność, nieczytelność i rozproszenie danych – takie wyzwania charakteryzują często informacje w obszarze zakupów. Nawet w dojrzałych organizacjach zakupowych rozmowa nt. zarządzania bazą dostawców zewnętrznych, wartością wydatków w kategoriach zakupowych czy poziomem realizacji umów przysparza trudności i wymaga długotrwałych przygotowań. Możliwym rozwiązaniem zwiększającym przejrzystość informacji zarządczej w zakupach jest wykorzystanie narzędzi Business Intelligence, czyli platform analityki i wizualizacji danych w zdefiniowanych na potrzeby spółki przekrojach. Efektywne wykorzystanie takiego rozwiązania wymaga jednak odpowiedniego przygotowania.
Od czego zacząć?
Kategoryzacja struktury wydatków
Podstawą zarządzania obszarem zakupów i pierwszym źródłem informacji zarządczej w tym zakresie jest kategoryzacja wydatków, polegająca na ich klasyfikacji pod kątem specyfiki kupowanych asortymentów lub usług, a także rynku dostawców. Budowa tzw. kostki zakupowej (ang. spend cube) na podstawie kategoryzacji bazy faktur, prowadzonych postępowań, a także zawartych umów i realizowanych budżetów powinna być podstawą analityki realizowanych zakupów, dając odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak rozproszona jest baza dostawców w kategoriach?
- Które obszary stanowią priorytet z punktu widzenia zarządzania strategicznego?
- W jaki sposób dokonać segmentacji kategorii zakupowych?
- Jak przypisać kupców wiodących czy operacyjnych?
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.