Hoshin Kanri stanowi koncepcję zarządzania strategicznego, obejmującą cztery główne zadania: koncentrację uwagi na przyjętej polityce przedsiębiorstwa poprzez coroczne określanie strategicznych priorytetów, dopasowanie strategicznych priorytetów do lokalnych planów i programów, integrowanie strategicznych priorytetów z bieżącym zarządzaniem oraz kontrolowanie rozwoju strategicznych priorytetów1. Metoda Hoshin Kanri znajduje praktyczne zastosowanie biznesowe w połączeniu z innymi technikami zarządczymi.
Celem artykułu jest zaprezentowanie zintegrowanych modeli zarządzania strategicznego, łączących koncepcję Hoshin Kanri z podejściem ABC dotyczącym sterowania kosztami działań oraz z procedurą STER w ramach modelu EIDPER.
Geneza i pojęcie Hoshin Kanri
Hoshin Kanri to metoda opracowana w połowie lat 60. XX w. przez japoński podmiot Bridgestone Tire Company w zakresie określania i monitorowania celów. Stanowi rozwinięcie techniki zarządzania przez cele. Uważana jest ona za podstawę koncepcji: TQM, kaizen oraz Lean Management. Stanowi ona systematyczny proces zachodzący w całym przedsiębiorstwie, polegający na określaniu i realizacji długoterminowych celów związanych z jakością w drodze rozwijania firmowej strategii na poszczególne jednostki i działy. Punktem wyjścia metody jest określenie polityki działania kierownictwa przedsiębiorstwa w drodze konsultacji z kierownikami poszczególnych działów. Na jej podstawie opracowywane są, w konsultacji z kierownictwem niższego szczebla, polityki departamentów. Podobny mechanizm dotyczy wszystkich pozostałych szczebli zarządzania. Polityki poszczególnych jednostek organizacyjnych oraz przygotowane przez nie listy zadań są bazą dla opracowania celów zatwierdzanych następnie przez kierownictwo wyższego szczebla (rysunek 1).
Podstawą zarządzania w systemie Hoshin Kanri jest proces jego stopniowego, „z dołu do góry” doskonalenia:
- metoda Hoshin Kanri nie opiera się na centralnie zorientowanym (odgórnym) zarządzaniu „z góry do dołu”, lecz jest realizowana głównie poprzez delegowanie uprawnień członkom firmy w ramach zdecentralizowanej struktury organizacyjnej (kierownicy wydziałów i departamentów wybierają określoną politykę oraz planują działania w celu jej implementacji),
- Hoshin Kanri jest ciągłym procesem zarządzania w rocznym cyklu (prowadzącym do jego stopniowego doskonalenia),
- zarządzanie w systemie Hoshin Kanri jest rozwijane i wdrażane w ramach istniejącej struktury hierarchicznej: naczelne kierownictwo, kierownictwo departamentów i wydziałów.
Zastosowanie metody Hoshin Kanri wymaga zaangażowania pracowników niższych szczebli w tworzenie list zadań, które należy osiągnąć, a kierowników w uzgadnianie polityk oraz budowanie celów. Metoda jest stosowana w cyklach rocznych2. Metoda Hoshin Kanri obejmuje cztery etapy postępowania3:
- określenie kierunków rozwoju organizacji (identyfikacja linii kierunkowych),
- uszczegółowienie kierunków rozwoju i wypracowanie porozumienia dla dokonania stosownych zmian w organizacji (rozwinięcie linii kierunkowych i ich dopasowanie),
- implementację planów działania oraz okresową kontrolę osiąganych wyników (sterowanie),
- diagnozę.
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.