Co controller powinien wiedzieć o prawie? Odpowiada W. Naegele - ekspert z zakresu zarządzania i prawa.
www.wn-recht.de
W wielu przedsiębiorstwach dokumenty „wewnętrzne” i „zewnętrzne” zwykło się traktować odrębnie. Pierwsze służyły komunikowaniu strategii oraz wykazywaniu osiągnięć w urzeczywistnianiu planów, drugie zaś stanowiły zabezpieczenie przed niekorzystnymi konsekwencjami finansowymi. Trudno jednak zaprzeczyć, że to właśnie umowy z zewnętrznymi partnerami są podstawą realizacji strategii przedsiębiorstwa. Z jednej bowiem strony formalizują plany sprzedaży - będące podstawą budżetu przedsiębiorstwa, z drugiej zaś określają warunki działalności - a zatem konieczne do poniesienia koszty. Oczywiście trudno przeceniać rolę prawników, jednak jeżeli umowy są wyłącznie ich domeną, powstać może problem ze skutecznością działalności jednostki.
Stały dostęp controllera do informacji prawnych konieczny jest z trzech, co najmniej, powodów. Po pierwsze, trudno mówić o wspomaganiu wdrażania strategii i zarządzaniu ryzykiem, jeżeli nie jest znany aktualny stan realizacji umów związanych z poszczególnymi przedsięwzięciami, zadaniami czy procesami. Po drugie, dostęp do wszystkich kontraktów nie tylko zapewnia przejrzystość funkcjonowania organizacji, ale dzięki znajomości historii współpracy z każdym kooperantem zostają uwiarygodnione plany na przyszłość. W końcu, monitorowanie terminów obowiązywania umów nie służy tylko unikaniu odpowiedzialności finansowej, ale także umożliwia renegocjację lub zrywanie niekorzystnych kontaktów, tak aby plany przedsiębiorstwa mogły być realizowane bez przeszkód.
Właściwy przepływ informacji prawnych ma zatem kluczowe znaczenie zarówno dla efektywności funkcjonowania organizacji, jak i oceny pracy controllera.