Jakie wspólne interesy łączą instytucje finansowe i placówki medyczne? Nowe trendy obserwują J. Infusino i M. Weissel z firmy doradczej Oliver Wyman.
www.oliverwyman.com
Głównymi problemami placówek opieki zdrowotnej są wysokie koszty świadczeń i rosnące ryzyko finansowania nowoczesnych, drogich procedur. Instytucje finansowe zmuszone są natomiast do działania na nasyconym i konkurencyjnym rynku, na którym coraz trudniej o świeże pomysły. Amerykańskie doświadczenia wskazują, iż nadzieją dla obu sektorów jest ich zbliżenie.
Największy potencjał tkwi w trzech obszarach: marketingu, zarządzaniu zasobami oraz finansowaniu świadczeń. Po pierwsze, instytucje finansowe mogą skutecznie promować usługi zdrowotne dzięki szerszej sieci placówek i różnorodnym formom kontaktu z klientami. Co więcej, połączenie ofert finansowych i zdrowotnych spowoduje obniżenie kosztów działań marketingowych placówek medycznych, a także pozwoli na lepsze dopasowanie ich ofert do potrzeb poszczególnych grup klientów. Po drugie, skala i rosnące koszty opieki zdrowotnej sprawiają, iż w placówkach medycznych kwestie zarządzania aktywami czy monitoringu przepływów pieniężnych są nie mniej skomplikowane niż w instytucjach finansowych. Doświadczenia banków i ubezpieczycieli w zarządzaniu finansami i ryzykiem znacznie obniżyłyby sięgające 30% koszty administracyjne opieki zdrowotnej.
W końcu pacjenci ponoszą coraz większą część opłat za usługi medyczne - zwłaszcza niestandardowe - z własnej kieszeni. Zaoferowanie dogodnych form kredytowania pozwoliłoby zatem instytucjom finansowym wejść na nowy, rozwojowy rynek.