Zarządzanie kontraktami

Tekst otwarty nr 10/2006

Jak rosnące zróżnicowanie i wartość umów handlowych wpływają na zarządzanie przedsiębiorstwem? Spostrzeżeniami dzieli się A. Coaton z PricewaterhouseCoopers.

www.softwareceo.com

Umowy przestały być tylko wymogiem formalnym czy sposobem ochrony interesów firmy. W dzisiejszej gospodarce stały się podstawowym środkiem kształtowania relacji biznesowych. Trudno bowiem myśleć o sterowaniu procesami gospodarczymi, jeżeli uwarunkowania prawne, od których one zależą, pozostają poza kontrolą jednostki.

Jak można zatem zdiagnozować chaos prawny w organizacji? Należy odpowiedzieć na następujące pytania. Czy wiadomo ile umów podpisało przedsiębiorstwo? Czy jest osoba odpowiedzialna za kontrakty – od momentu ich sporządzenia do rozwiązania? Czy wiadomo w ilu przypadkach warunki umów nie zostały dotrzymane i jakie będą tego skutki prawne? Czy kontrakty są zawsze renegocjowane przed okresem wygaśnięcia czy też automatycznie przedłużane? Jeżeli odpowiedzi brzmią: „nie” – przedsiębiorstwo potrzebuje sformalizowanego zarządzania kontraktami.

Po pierwsze, konieczne jest wyznaczenie osoby nadzorującej cały proces kształtowania relacji prawnych z zewnętrznymi podmiotami. Należy stworzyć centralną bazę danych o wszystkich umowach i ich szczegółowych warunkach. Niezbędne jest sformalizowanie procesu zawierania umów i identyfikacji potencjalnych korzyści i zagrożeń wynikających z poszczególnych ich zapisów. W końcu, warto sięgnąć po technologię informatyczną, która ręczne wertowanie setek formularzy, zastąpi zintegrowanym systemem informacji prawnej.

Gdy tak się stanie, menedżerowie przestaną się obawiać, że kontrahenci firmy zarobią za dużo, klienci zapłacą za mało, a administracja pochłonie środki na rozwój.

Zobacz również

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Kompetencje miękkie w księgowości

Kompetencje miękkie w księgowości

Do kluczowych kompetencji osoby pracującej w zawodzie księgowego zaliczamy bezsprzecznie wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości, podatków jak również umiejętności obsługi programów finansowo–księgowych, jednak oprócz tych kompetencji coraz większą wartość mają kompetencje miękkie, takie jak skrupulatność, umiejętność realizacji kilku zadań jednocześnie, zdolność logicznego myślenia czy też praca pod presją czasu i uczciwość. Coraz większe znaczenie ma też komunikatywność, cecha ta jest szczególnie ważna w przypadku relacji z klientami.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.