Jak zarządzać infrastrukturą telekomunikacyjną przedsiębiorstw? Dyskusję prowadzą A. Harlan, B. McMullan, F. Lizza i Ch. Yates - szefowie czterech dużych firm branży IT.
www.controlpointsolutions.com
Wykorzystanie technologii telekomunikacyjnych we współczesnych organizacjach jest tak powszechne, że pozostaje niezauważalne... aż do momentu, gdy zajrzymy do budżetu. W największych firmach obszar ten generuje 3,6% wydatków, co rodzi potrzebę kontroli i racjonalizacji. Jednak zarządzanie infrastrukturą telekomunikacyjną to także element kształtowania strategii przedsiębiorstwa, albowiem bez efektywnej transmisji danych nie ma dziś mowy o rozwoju.
Wdrożenie kompleksowych systemów zarządzania wydatkami i zasobami telekomunikacyjnymi (TEIM) obejmuje szereg etapów. Pierwszy z nich to inwentaryzacja zasobów i usług telekomunikacyjnych wykorzystywanych w firmie. Kolejnym jest dezagregacja kosztów na poszczególne komponenty systemu komunikacyjnego i przypisanie odpowiedzialności za nie komórkom organizacyjnym. Następnie należy zestawić faktury z danymi systemu billingowego w celu wychwycenia niezgodności w naliczeniu opłat przez operatorów. Dalszy zaś monitoring kosztów stanowić będzie podstawę do modelowania architektury systemów telekomunikacyjnych oraz zarządzania usługami i opłatami.
Należy sądzić, iż w obliczu pojawiania się nowych rozwiązań telekomunikacyjnych, takich jak np. internetowy przekaz głosu (VoIP), fuzji operatorów czy perspektywy tworzenia sieci nowej generacji (NGN) - umożliwiającej konwergencję usług komunikacyjnych, transmisji danych i multimediów - znaczenie systemów TEIM będzie systematycznie rosło.