Z praktyki handlowca

Tekst otwarty nr 11/2006

Jak planować sprzedaż usług finansowych? Wskazówek udzielają M. Sanderson, P. Doshi i Ch. Korwin-Szymanowska z firmy doradczej Booz-Allen-Hamilton.

www.boozallen.com

Pewien bank, uruchomiwszy promocję kredytów hipotecznych, uzyskał 2,5-krotny przyrost liczby zgłaszających się klientów. Dobra wiadomość! Niestety, nie. Dział obsługi klientów nie był przygotowany na taką ich liczbę, więc wielu chętnych zrezygnowało, a zyski przejęła konkurencja. Aby podobne problemy nie przytrafiły się instytucjom finansowym, muszą one znaleźć kompromis między liczbą usług, ich jakością i kosztami.

Istnieje już rozwiązanie tego problemu, sprawdzające się od lat w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Jest nim planowanie sprzedaży i produkcji (SOP), znane z systemów klasy MRP II.

Pierwszym krokiem jest uświadomienie sobie tego, co wie każdy handlowiec – klienci pragną mieć wybór, żądają jakości i błyskawicznej realizacji zamówień. Natomiast przedsiębiorstwa preferują niewielką różnorodność oferty i długoterminowe kontrakty. Aby zatem ze strategii „wszystko – wszystkim” nie wyszło „cokolwiek – komukolwiek” konieczne jest określenie docelowego poziomu usług, w szczególności czasu oczekiwania na obsługę i realizację zlecenia, oraz kosztów obsługi. Należy także doprecyzować mechanizmy prognozowania popytu, analizując wpływ działań promocyjnych i cen na wielkość sprzedaży. Warto również zbadać relację między jakością oferty a zyskami – okazuje się bowiem, iż po przekroczeniu określonego jej standardu koszty zaczynają rosnąć szybciej niż przychody.

Najważniejsza jest jednak komunikacja wewnątrz organizacji – regularne spotkania przedstawicieli różnych działów dla doprecyzowania celów sprzedażowych na kolejny okres zminimalizują szanse wystąpienia opisanej wcześniej sytuacji.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.