Wskaźnik idealny

Tekst otwarty nr 2/2009

Czy systemy wskaźników zarządczych rzeczywiście wskazują menedżerom właściwą drogę? Odpowiedzi szuka M. Alexander - specjalista do spraw systemów CRM.

www.competence-site.de

Jednym z wyznaczników dojrzałości koncepcji controlingu w przedsiębiorstwach jest wysoki stopień wykorzystania kalkulowanych przez controllerów wielkości w procesie podejmowania decyzji przez kadrę zarządzającą. Wydaje się, iż cel ten najłatwiej osiągnąć, mnożąc liczbę dostarczanych menedżerom wskaźników, o co w dobie systemów business intelligence nietrudno. Zdecydowanie lepiej jednak, aby controllerzy oderwali wzrok od swoich nowoczesnych paneli kontrolnych i przypomnieli sobie, jakie cechy powinny spełniać mierniki zarządcze, aby pomagały zwiększyć wartość przedsiębiorstwa.

Wielkości te powinny opierać się na przejrzystych formułach i jasno określonych danych wejściowych - gdyż ich wskazania będą tylko tak dokładne, jak precyzyjny jest algorytm obliczeniowy i informacje, na których się opierają. Wskaźniki powinny być przekrojowe, łącząc możliwie odległe parametry działalności przedsiębiorstwa. Gdy jednak nawet controller nie potrafi w kilku zdaniach wyjaśnić sensu ekonomicznego miernika, jest to sygnał o jego bezużyteczności w procesie decyzyjnym. Mierniki zarządcze powinny być także maksymalnie zagregowane i ujmować wielkości, do których przypisane są konkretne osoby odpowiedzialne - tak aby od razu wiedzieć, kto powinien wziąć udział w comiesięcznym omówieniu wyników.

Zawsze można kierować się też maksymą, iż wskaźniki, których pozyskanie kosztuje najwięcej, są najmniej przydatne w procesie decyzyjnym - choć dobrze uzasadniają potrzebę istnienia lub rozbudowy działu controllingu.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.