Więcej niż budżetowanie

Tekst otwarty nr 6/2006

Co menedżer powinien wiedzieć o modelu Beyond Budgeting? Doświadczeniami dzieli się N. Pfläging – controller z ThyssenKrupp Automotive Systems.

www.controllerspielwiese.de

W ostatnich latach opracowano szereg koncepcji wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem – od zdecentralizowanych struktur organizacyjnych (sieci), przez metody operacjonalizacji strategii (BSC), aż po narzędzia pomiaru wartości firmy (EVA itp.). Wszystkie one nie przyniosły jednak przełomu w efektywności gospodarowania zasobami. Wydaje się, że czynnikiem „uodparniającym” przedsiębiorstwa na zmiany jest tradycyjne budżetowanie bazujące na hierarchicznej strukturze kierowania.

Aby budżetowanie stymulowało rozwój przedsiębiorstwa konieczne jest spełnienie kilku warunków. Po pierwsze, cele finansowe muszą przekładać się na wzrost potencjału rynkowego oraz motywację pracowników. Po drugie, plany roczne powinny gwarantować wykorzystanie szans rodzących się w otoczeniu. W końcu, naczelne kierownictwo musi być zdolne do podjęcia optymalnych decyzji dotyczących alokacji zasobów. A że tak nie jest, zamiast jasnej wizji przyszłości, budżetowanie oferuje jedynie jej iluzję.

Alternatywą jest koncepcja Beyond Budgeting zmierzająca do szybkiego dostosowania się do sytuacji otoczenia oraz radykalnej decentralizacji. Adaptowalność modelu mają gwarantować: cele mierzone kluczowymi wskaźnikami osiągnięć (KPI), alokacja zasobów w proporcji do spodziewanych rezultatów oraz wielowymiarowa kontrola. Decentralizacja jest uzyskiwana przez: budowanie klimatu konkurencyjności, motywację w formie koleżeńskiej presji oraz przekazanie odpowiedzialności i uprawnień zespołom.
Koncepcja Beyond Budgeting nie zakłada zatem, wbrew obiegowym opiniom, rezygnacji z planowania, kontroli czy sprawozdawczości, ale wymusza głębszą refleksję nad istotą zarządzania przedsiębiorstwem, stając się czymś „więcej niż budżetowaniem”.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.