Jak zapewnić spójność wszystkich działań prowadzonych w przedsiębiorstwie? Holistyczne podejście do koordynacji opisują D. Ulrich i N. Smallwood z Leader to Leader Institute.
www.pfdf.org
Wspomaganie podejmowania decyzji dotyczących alokacji zasobów rzeczowych, ludzkich i finansowych pomiędzy poszczególne obszary działalności, jednostki organizacyjne czy przedsięwzięcia, opracowywanie i uzgadnianie harmonogramów pracy, a także stymulowanie przepływu informacji wewnątrz organizacji - to podstawowe przejawy działań koordynacyjnych wpisanych w pracę controllera. Pojawiają się jednak głosy ze strony specjalistów do spraw przywództwa, iż koordynacja w obecnym kształcie ma charakter wybiórczy, a funkcjonowanie całej organizacji nadal pozostaje niespójne.
Rozwiązaniem ma być odniesienie wszystkich działań jednostki do jej wizerunku i promowanych w nim wartości. Na poziomie strategicznym oznacza to, że jeżeli FedEx jest uosobieniem punktualności, Lexus doskonałości, a Apple innowacyjności, wartości te muszą stać się punktem odniesienia dla doboru dostawców, projektowania układu budynków czy kształtowania systemów wynagrodzeń. Na szczeblu operacyjnym konieczne jest natomiast wykształcenie właściwej kultury organizacyjnej. Każdy pracownik FedEksu musi czuć imperatyw punktualności, Lexusa odczuwać potrzebę stałego doskonalenia, a Apple'a poszukiwać nowych rozwiązań. Menedżerowie powinni stać się liderami - osobami uosabiającymi wizerunek przedsiębiorstwa i będącymi rzecznikami jego interesariuszy. W ten sposób proces odgórnej koordynacji przekształci się w odśrodkowe dopasowywanie się całej organizacji do jej misji.