Polski ustawodawca regulacją zawartą w art. 353 Kodeksu cywilnego1 pozwala stronom na ułożenie stosunku prawnego według swego uznania. Ważne, by treść stosunku prawnego bądź jego cel nie były sprzeczne ustawie ani zasadom współżycia społecznego, a także właściwości stosunku. Z racji tego nie zawsze umowa między przedsiębiorcami będzie miała formę obszernego dokumentu. Istnieje możliwość zawierania umów w formie ustnej, które także mają moc prawną i są obowiązujące, jednak trzeba być bardzo ostrożnym przy zawieraniu tego typu umów.

Umowa ustna - problematyka prawna

Forma prawna umów jest dowolna, jednak niekiedy przepisy wprowadzają wymóg określonej formy, np. aktu notarialnego, pisemnej z notarialnie poświadczonym podpisem, pisemnej z datą pewną. Wymóg zwykłej formy pisemnej zaś możemy zauważyć przy umowie pożyczki. Aczkolwiek niezachowanie formy pisemnej skutkuje tym, że umowa staje się nieważna. Możliwe jest zawarcie ustnie takiej umowy, jeżeli obie strony wyrażą na to zgodę lub strony w jakikolwiek sposób uprawdopodobnią swoją wolę na piśmie. Konsekwencją takiego działania może okazać się dojście do porozumienia stron w sytuacji ewentualnego sporu. Kiedyś usłyszałam trafne słowa: Umowy zawierane są na czas wojny, nie pokoju. Jak w przypadku zawarcia umowy ustnej udowodnić swoje racje w sądzie?

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.