Strategiczny IT-Controlling

Tekst otwarty nr 7/2009

Jak mierzyć wpływ rozwiązań informatycznych na wartość przedsiębiorstwa? Spostrzeżeniami dzielą się: A. Müller, L. von Thienen oraz H. Schröder – eksperci od wyceny inwestycji informatycznych.

www.bps.de

Skuteczne powstrzymanie „dzikiego” rozrostu systemów informatycznych – których koszty utrzymania rosną o wiele szybciej niż obroty – wymaga przełamania skostniałych rozwiązań z zakresu controllingu w obszarze IT. Dotychczasowa orientacja na precyzyjne wskazanie nośników i miejsc powstawania kosztów obsługi informatycznej jest całkowicie bezzasadna, gdyż nadal nie wiadomo nic o operacyjnych, a tym bardziej strategicznych korzyściach z rozwiązań informatycznych. Czas też skończyć z dogmatem, iż optymalizując procesy gospodarcze, informatyka „automatycznie” stwarza przewagę konkurencyjną. Jaką bowiem przewagę mogą dać ogólnodostępne, standardowe aplikacje i systemy?

Zadaniem controllingu jest wypracowanie metod pomiaru i sterowania wartością, jaką generuje w przedsiębiorstwie obszar IT. Rozważając wdrożenie jakiegokolwiek narzędzia informatycznego, należy zatem – w nawiązaniu do strategii jednostki – odpowiedzieć na szereg pytań. Jaką szansę na wzrost strategicznej pozycji konkurencyjnej dają systemy informatyczne, a na ile niosą ze sobą ryzyko uzależnienia organizacji od obsługi informatycznej? Jaką rolę odgrywają narzędzia informatyczne w optymalizacji poszczególnych procesów biznesowych – a zatem jaka jest skala świadczeń obszaru IT na rzecz pozostałych komórek przedsiębiorstwa? W jaki sposób infrastruktura informatyczna wpływa na relacje z wewnętrznymi i zewnętrznymi interesariuszami – i jakie korzyści z tego wynikają?

Tylko patrząc z perspektywy strategicznej można zapewnić, iż nowe rozwiązania informatyczne będą jednocześnie optymalizować procesy biznesowe i obniżać koszty samego przetwarzania informacji.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.