Jaki wpływ na sukces firmy ma analiza SWOT? Spostrzeżeniami dzieli się T. Berry, guru biznesplanowania.
www.entrepreneur.com
Tworzenie budżetu jest jednym z kluczowych zadań menedżerów, jednak nie jest ono ani pierwszym, ani ostatnim etapem planowania. Wszystko zaczyna się bowiem od wypracowania wiązki celów działalności i ustalenia ich priorytetów, a kończy na ocenie znaczenia poszczególnych działań operacyjnych dla realizacji strategii jednostki.
Aby zatem budżet nie „unieruchamiał” przedsiębiorstwa, ale zapewniał wykorzystanie istniejącego potencjału, jego tworzenie powinna poprzedzać analiza SWOT. „Strategiczna burza mózgów” przyniesie tym większe efekty, im bardziej zróżnicowana będzie grupa uczestniczących w niej osób. Nie może w niej zabraknąć przedstawicieli działu zaopatrzenia, produkcji, sprzedaży czy zasobów ludzkich, a także księgowego i prawnika.
Mocnych i słabych stron nie należy szukać wyłącznie w aktualnych osiągnięciach firmy, ale we wszystkich jej dotychczasowych doświadczeniach, sukcesach i porażkach. Trzeba się przy tym wystrzegać tworzenia „standardowej listy” zagadnień - której następstwem są zatrzymanie rozwoju organizacji i niewystarczająca dywersyfikacja działań. Jeszcze szybszym zmianom podlegają szanse i zagrożenia. Na korzystne okoliczności czyha bowiem konkurencja, a długotrwale ignorowane trudności niechybnie już przeobraziły się w kryzys przedsiębiorstwa.
Warto dodać, iż analiza SWOT odgrywa tym istotniejszą rolę, im mniejsza jest firma. Podczas burzy mózgów można bowiem wyrażać opinie swobodniej niż w bezpośrednich kontaktach z zarządem bądź właścicielami - co znacznie zmniejsza ryzyko zgubnej inercji w działaniu.