Sprawozdania przyszłości

Tekst otwarty nr 12/2007

W jaki sposób usprawnić tworzenie raportów i jednocześnie spełnić wszystkie oczekiwania interesariuszy? Elektroniczną rewolucję zwiastują K. Ramin - prezes XBRL International, R. Frank - członek stowarzyszenia analityków finansowych DVFA i B. Kesselmeyer z German CPA Society.

www.fas-ag.de

Mimo wysiłków ustawodawców i regulatorów sprawozdawczość finansowa wydaje się wciąż rozmijać z oczekiwaniami interesariuszy, stwarzając jednocześnie wiele uciążliwości przedsiębiorstwom. Raporty roczne spółek - obejmujące 400 stron „barwnych opisów”, tabel, wykresów i zdjęć - z pewnością zawierają wiele bezcennych informacji dla inwestorów, ale naiwnością byłoby sądzić, iż interesariusze są w stanie wyłowić z nich kluczowe informacje w rozsądnym czasie.

Rozwiązanie problemu wymagałoby osiągnięcia dwóch przeciwstawnych celów: kompleksowego i szczegółowego ujęcia informacji finansowych i niefinansowych związanych z działalnością przedsiębiorstwa oraz możliwości selektywnej prezentacji informacji według kryteriów ustalonych przez odbiorcę sprawozdania. Okazuje się, iż nie jest to wcale „myślenie życzeniowe”, ale realna możliwość.

Istota bazującego na standardzie XML rozszerzalnego języka sprawozdawczości finansowej (XBRL) - bo o nim mowa - jest prosta. Zamiast traktować sprawozdanie jako blok tekstu, poszczególne informacje otrzymują etykiety - w ramach ujednoliconej systematyki pojęć (tzw. taksonomii) - pozwalające na ich jednoznaczną interpretację jako konkretny rodzaj danych. W ten sposób raporty mogą być automatycznie przetwarzane i analizowane przez zainteresowanych w ramach posiadanych systemów informatycznych, a nawet arkuszy kalkulacyjnych.

Jak pokazuje przykład zmodyfikowanego przez amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) systemu EDGAR, wykorzystanie standardu XBRL powoduje, iż analitycy finansowi zamiast dotychczasowych 24 godzin potrzebują czasu liczonego w minutach na reakcję na opublikowanie sprawozdania. A to już jest rewolucja!

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.