Ryzykowna niewiedza

Tekst otwarty nr 7/2009

Jaki jest związek zachowań klientów z zarządzaniem ryzykiem? Odpowiadają Ch. Fawcus i S. Hasan – znawcy obu tych zagadnień.

www.managementmag.com

O skuteczności systemów zarządzania ryzykiem decyduje dostęp do wiarygodnych i aktualnych informacji o środowisku zewnętrznym i wewnętrznym organizacji. Nie ma przy tym ważniejszej informacji niż ta, że przedsiębiorstwo traci klientów. Co ciekawe jednak, systemy zarządzania ryzykiem rzadko wychodzą poza mierniki finansowe i dane makroekonomiczne, ignorując fakt, iż najlepszym barometrem kondycji finansowej przedsiębiorstwa są zachowania klientów.

Postawy klientów kształtowane są przez trzy czynniki: satysfakcję z produktów i samych zakupów, posiadanie bazy porównawczej oraz „sentyment do marki”. Natężenie tych trzech cech można oszacować na podstawie informacji gromadzonych przez większość systemów zarządzania relacjami z klientami (CRM). Co więcej, badania rynkowe pozwalają skutecznie kwantyfikować odczucia, chęci, potrzeby i zamiary nabywców – czyli ustalać prawdopodobieństwo kolejnego zakupu. W ten sposób możliwe jest uwiarygodnienie planów przedsiębiorstwa – co jest przecież celem zarządzania ryzykiem.

Wskazane zagadnienia są tym ważniejsze, iż postawy klientów stają są coraz bardziej zmienne i krótkotrwałe. Możliwości wzajemnego informowania się nabywców o swoich doświadczeniach oraz propozycjach konkurentów, na przykład w ramach serwisów społecznościowych, wywołała niekorzystną dla przedsiębiorstw asymetrię informacji. Czas zatem połączyć siły specjalistów od marketingu i finansów i zacząć aktywnie kształtować poziomy mierników z obszaru „zachowań klientów”.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.