Ranking atrakcyjności

Tekst otwarty nr 11/2008

Jak zbudować system benchmarkingu na podstawie koncepcji zarządzania zorientowanego na wartość? Wnioski z badań rynku austriackiego prezentują W.H. Hoffmann i R. Ruthner z Contrast Management Consulting.

www.contrast.at

Zmiany wartości przedsiębiorstwa są najbardziej czytelnym świadectwem jego kondycji finansowej oraz impulsem do lokowania lub wycofywania środków przez inwestorów. Jest to jednak miara wrażliwa na zakłócenia, ponieważ na notowania walorów istotny wpływ wywierają czynniki makroekonomiczne, polityczno-prawne i psychologiczne. Dlatego doradcy inwestycyjni, jak też same przedsiębiorstwa, poszukują bardziej obiektywnych metod oceny. Czteroletnie badania austriackich spółek pokazały, iż rozwiązaniem może być tzw. „trójkąt wartości”.

W koncepcji tej na podmiot gospodarczy patrzy się z trzech perspektyw. Po pierwsze, ocenia się jego „potencjał kreowania wartości”, obserwując stopy wzrostu przychodów ze sprzedaży lub wzrostu wartości aktywów trwałych. Po drugie, badana jest zdolność „realizacji wartości”, której miarą jest różnica między zwrotem z kapitału zainwestowanego (ROCE) a kosztem jego pozyskania. W końcu analizuje się umiejętność „komunikowania wartości”, czyli przełożenia jej wzrostu na notowania rynkowe. Wykorzystywaną miarą jest całkowita stopa zwrotu dla akcjonariuszy (TSR).

Prowadzone badania umożliwiły zidentyfikowanie trzech sposobów poprawienia pozycji przedsiębiorstwa w giełdowym rankingu, a tym samym wzrostu jego atrakcyjności dla inwestorów. Pierwszym są inwestycje w kapitał ludzki, zapewniające średnio 12% dodatkowych korzyści dla akcjonariuszy. Drugim jest ekspansja na rynki wschodzące, powodująca wzrost TSR o 17%. Największe zyski przynosi jednak rozwój technologiczny. Różnica poziomu TSR między czołowymi innowatorami a firmami utrzymującymi stan posiadania sięga ponad 37%!

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.