Przewidzieć nieprzewidywalne

Tekst otwarty nr 2/2009

Jak zarządzać ryzkiem w dobie światowego kryzysu? Zalecenia dla dyrektorów finansowych i controllerów prezentuje D. Lindorff z Treasury&Risk.

www.treasuryandrisk.com

Jeszcze niedawno sądzono, iż większość przedsiębiorstw posiada skuteczne mechanizmy kontroli i sterowania ryzykiem działalności. Procedury te obejmowały jednak wyłącznie typowe scenariusze, nieadekwatne do skali zawirowań na rynkach finansowych. Oczywiście, błądzić jest rzeczą ludzką, problem jednak w tym, iż nadal jedynie nieliczne przedsiębiorstwa wychodzą poza standardowe ramy sterowania ryzykiem i ujmują w analizach strategicznych scenariusze odzwierciedlające rozwój sytuacji z końca ubiegłego roku.

Ocena polityki zarządzania ryzykiem amerykańskich przedsiębiorstw pokazuje, iż mimo osłabienia gospodarki tego regionu mało która organizacja skorygowała w swoich długofalowych prognozach kursy walutowe czy stopy procentowe. Scenariusze ratunkowe nadal przewidują jedynie walkę z obniżoną płynnością, ignorując możliwość jednoczesnego załamania się wszystkich rynków zbytu. Wciąż - jak przez ostatnie 30 lat - niezachwiane jest przekonanie, iż kluczem do wzrostu wartości przedsiębiorstwa jest finansowanie kapitałem obcym, mimo iż to właśnie był katalizator kryzysu.

Chcąc zarządzać ryzykiem w niespokojnych czasach, należy wyjść nawet poza mało prawdopodobne scenariusze. W razie skrajnych trudności okazuje się bowiem, iż wszyscy uczestnicy rynku stosują te same standardowe procedury ratunkowe, które właśnie z powodu swojej powszechności przestają być skuteczne. Ta ostatnia uwaga stanowi także istotną kwestię do zastanowienia dla regulatorów, którzy po części sprawili, iż zarządzający ryzkiem zamiast samodzielnie reagować na sytuację przedsiębiorstwa i jego otoczenia, uwierzyli w niezawodność odgórnych zaleceń.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.