Projektowa Karta Wyników

Tekst otwarty nr 4/2006

Jak zapewnić przejrzystość projektom strategicznym? Wskazówek udziela M. Selders z Plan Business Project People GmbH.

www.controllingportal.de

Obserwując realizowane w przedsiębiorstwach projekty, należy stwierdzić, iż nieprecyzyjne określenie ich celów, wynikające z pośpiechu i nieprzygotowania zleceniodawcy, prowadzi do różnic między oczekiwaniami klientów a zakresem faktycznie wykonanych prac. Aby uniknąć tej sytuacji, należy wiedzieć nie tylko „co” robić, ale „po co” to robić. Pomocna jest tu metodyka Zrównoważonej Karty Wyników, wspomagająca określanie celów projektu oraz zapewniająca ich spójność ze strategią przedsiębiorstwa.

Projektowa Karta Wyników (PSC) obejmuje cztery płaszczyzny: strategiczne cele projektu, wymiary projektu (zakres, jakość, czas i koszty), procesy oraz potencjał (zespół projektowy, infrastruktura, podwykonawcy). Pierwsza z nich określa długofalowe efekty przedsięwzięcia. Sformułowanie celów projektu w czterech wymiarach umożliwia śledzenie kluczowych czynników sukcesu projektu i ocenę stanu jego zaawansowania w całym cyklu życia. Wspomaganie zarządzania procesami oraz powiązanie sukcesu przedsięwzięcia z zaangażowaniem zasobów ludzkich i rzeczowych to korzyści płynące z wyodrębnienia pozostałych dwóch obszarów PSC.

Wdrożenie Karty wymaga wspólnego określenia celów projektu przez wszystkich zainteresowanych. Jednak aby precyzyjne wyznaczenie celów przełożyło się na sukces projektu, konieczne jest przypisanie każdemu z obszarów PSC odpowiednich mierników.

W trakcie realizacji projektu porównywane są wartości rzeczywiste i planowane poszczególnych miar PSC, a na tej podstawie podejmowane kroki zaradcze. Dzięki systematycznemu pomiarowi wartości kluczowych czynników sukcesu PSC umożliwia także precyzyjną ocenę efektów przedsięwzięcia w momencie jego zakończenia.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.