Jakie błędy w planowaniu popełniają niedoświadczeni biznesmeni? Odpowiedzi udziela Ian Benoliel – dyrektor firmy informatycznej NumberCruncher.com.
www.entrepreneur.com
Gwałtowne upadki przedsiębiorstw w ostatnich latach pokazały, iż błyskotliwe pomysły oraz kampania marketingowa nie gwarantują sukcesu komercyjnego. Aby sen o milionie dolarów nie stał się koszmarem, należy unikać poniższych błędów przy tworzeniu budżetów.
Wyolbrzymione prognozy wabią inwestorów, jednak łatwiej obiecać, niż spełnić obietnice. Realistyczny budżet, choć wydłuża czas pozyskania funduszy, gwarantuje stabilność finansową i zyski w długim okresie.
Zaniżenie kosztów projektu może spowodować, iż zabraknie środków w momencie, gdy przedsiębiorstwo wychodzi na prostą. Ponadto, potencjalni inwestorzy wolą wyłożyć więcej na dobrze zaplanowany projekt, niż wyrzucić w błoto nawet niewielką kwotę. Przychody to nie wpływy – choć wie to każdy przedsiębiorca, praktyka wskazuje, iż środki pieniężne wydawane są często zanim firma uzyska wpływy.
Zapominanie o fiskusie czy pracownikach poprawia saldo środków pieniężnych, jednak wierzyciele szybko przypomną nam o zaległościach płatniczych.
Kampanii promocyjnej nie da się sfinansować przychodami z reklamowanego produktu. Wydatki te trzeba ponieść przed uzyskaniem wpływów. Co więcej, odbiorcy mogą nie podzielać naszego entuzjazmu co do produktu.
Trudno wpaść na dobry pomysł, ale jak już jest, warto poświęcić trochę czasu na realny budżet. Choć studzi on temperament biznesmenów, znacznie zbliża do upragnionego sukcesu.