W jakich sytuacjach korzystne jest outsourcingowanie obszaru marketingu? Jaki jest alternatywny koszt zatrudnienia własnych specjalistów? Celem artykułu jest porównanie korzyści i kosztów pełnego outsourcingu, współpracy z agencją reklamową oraz własnych pełnych struktur marketingowych w odniesieniu do najważniejszych aspektów działalności firmy.

Zanim przystąpimy do analizy kosztów i korzyści płynących z outsourcingu marketingu, niezbędne jest jego zdefiniowanie. Podstawowa definicja outsourcingu mówi, że jest to wydzielenie pewnych procesów biznesowych w przedsiębiorstwie i zlecanie ich zewnętrznym podmiotom w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych. Są to zarówno procesy pomocnicze, niezwiązane bezpośrednio z podstawową działalnością przedsiębiorstwa, jak również pewne wydzielone części procesów produkcyjnych. Wśród procesów pomocniczych, najczęściej podlegających wyodrębnieniu i przekazaniu na zewnątrz są m.in. usługi księgowe, transportowo-magazynowe, usługi prawne, usługi informatyczne oraz właśnie usługi marketingowe.

Przyglądając się outsourcingowi usług marketingowych możemy dostrzec różne jego formy, cechujące się różnym poziomem zakresu oddelegowanych obowiązków oraz formy i zakresu współpracy. Szczegółowa analiza kosztów outsourcingu marketingu związana jest ze zróżnicowaniem zakresu i form współpracy przedsiębiorstwa z usługodawcami. Zanim przejdziemy do analizy kosztów, chciałabym przyjrzeć się krótko trzem podejściom do prowadzenia i outsourcingowania działań marketingowych.

Dział marketingu

Pierwszym modelem, stosowanym przez największe przedsiębiorstwa, jest pełne lub niemal pełne włączenie całokształtu działań marketingowych do własnej struktury przedsiębiorstwa. Ten model wymaga zatrudnienia wielu specjalistów – nie tylko tych, którzy przygotowują strategię i planują konkretne działania i kampanie, ale również tych, którzy przyczyniają się do ich realizacji: grafików, specjalistów od mediów społecznościowych, specjalistów od komunikacji i reklamy internetowej, copywriterów oraz wielu innych. Tak prowadzony dział marketingu zapewnia pełną kontrolę nad całokształtem procesów marketingowych, ich spójność ze strategią przedsiębiorstwa oraz szybki przepływ informacji wewnętrznej, ale jednocześnie wymaga, by skala działalności uzasadniała zatrudnienie osób wyspecjalizowanych w niekiedy bardzo wąskich zakresach. Tak budowane działy liczą niejednokrotnie kilkanaście do nawet kilkudziesięciu osób.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 2/2020

Sprzedaz‑24.pl. 100% praktycznej wiedzy na wyciągnięcie ręki

CiRZ_02_4.jpg

Jest takie miejsce w internecie, które warto zarekomendować wszystkim dyrektorom handlowym, menedżerom sprzedaży, handlowcom i pracownikom działów obsługi klienta. Portal, który zbiera w jednym miejscu i udostępnia całą merytoryczną wiedzę, jakiej mogą potrzebować w swojej pracy. Wystarczy jedno kliknięcie!

Czytaj więcej

KPI w zarządzaniu zespołem sprzedaży 3 perspektywy, 2 ciekawe koncepcje i własne doświadczenia

CiRZ_1_2020_16.jpg

Czy raporty przygotowywane przez controlling przedstawiają w sposób czytelny istotne informacje do zarządzania? Czy widać na nich związki przyczynowo-skutkowe między wynikami, za które odpowiedzialni są menedżerowie sprzedaży i działaniami, którymi zarządzają? Jak poprawić współpracę na linii controlling – sprzedaż – zarząd?

Czytaj więcej

Mikroekonomiczne determinanty struktury kapitału

CiRZ_12_45.jpg

Na kształtowanie struktury (źródeł) finansowania firmy wpływ ma wiele czynników o charakterze mikroekonomicznym, wśród których wymienić można: jakość sterowania firmą, wskaźniki finansowe podmiotu, zarządzanie wypłatą dywidend, ryzyko działalności, etapy cyklu życia firmy, rynkową cenę akcji, majątek w dyspozycji przedsiębiorstwa oraz jego wielkość.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama