Czym są KPI (Key Performance Indicators) i że powinny być SMART (specific, measurable, achiveable, relevant, time-based), nie trzeba nikomu tłumaczyć. W obszarze e-marketingu sprawa mierników efektywności powinna być prosta (przecież prawie wszystko jest tam mierzalne). Praktyka pokazuje jednak, że chociaż mamy narzędzia i możliwości, cały czas zamiast o finansach, mówimy o efektach wizerunkowych. Dlatego powstał ten artykuł. Pokazuje, jak dobierać KPI do konkretnych działań marketingowych w e-commerce, na stronach internetowych, mediach społecznościowych i w e-mailingu.

Must have marketera: KPI w e-marketingu. Część I

Na początek dobra rada: wraz z działem marketingu podzielcie milion używanych KPI na Internal KPI i External KPI. Niech w grupie Internal KPI znajdą się te, których używacie w konkretnych kampaniach (np. liczba otwarć wiadomości w kampaniach e-mai- lowych, liczba pobrań oferty, liczba fanów na Facebooku). Nie są to (i nie powinny być) wskaźniki dla zarządu. Ten potrzebuje External KPI, które przedstawiają konkretne wyniki osiągnięte dzięki działaniom marketingowym (zysk netto, marża sprzedaży, koszt pozyskania klienta, średnia wartość zamówień). To nie oznacza, że nie powinieneś rozumieć wskaźników z pierwszej grupy (drugie znasz przecież doskonale). Takie rozwiązanie po prostu pozwala pracować z wartościowymi raportami, umożliwi też badanie efektywności poszczególnych działań marketingowych (nigdy nie zapytasz już: „Jak to, znowu inwestycja w wizerunek?”). Pamiętajmy jednak, że żadne KPI nie są dane raz na zawsze ani uniwersalne. Dla każdej kampanii należy opracować je osobno i – co ważne – wybrać te naprawdę istotne. Wiem, pokusa jest duża, ale 50 wskaźników naprawdę nie jest potrzebnych (KPI – nie bez powodu w samej nazwie – zawierają słowo „KLUCZOWE”). Dobre mierniki mają posłużyć do wyszukiwania obszarów nieefektywności, dostarczyć wiedzy dotyczącej pewnych elementów strategii i przede wszystkim: pozwolić śledzić zmiany w czasie, monitorować trendy (nie chodzi o to, aby zestawiać dowolne kampanie – to jest możliwe jedynie wtedy, gdy są one skierowane do tej samej grupy). Co prawda niektórzy ortodoksyjni marketerzy uznają, że KPI powinny być wpisane już w samą strategię marketingową. Jednak czy nie lepsze byłoby podejście, żeby najpierw opracowywać ogólny, strategiczny cel konkretnego działania?

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.