Jak skutecznie mierzyć osiągnięcia przedsiębiorstwa? Radzi T.E. Lah - współautor popularnej książki Building Professional Services: The Sirens' Song.
www.technology-reports.com
Lecąc w nocy podczas ulewy, pilot dostrzega, iż wysokościomierz nie działa, prędkościomierz sugeruje nadmierną szybkość, a jednocześnie włącza się alarm sygnalizujący przeciągnięcie... To nie scena z filmu katastroficznego, ale opis działania systemów mierników zarządczych w wielu firmach.
Aby zaufać „wskazaniom przyrządów”, konieczne jest poddanie ich uprzednio wnikliwym testom. W przypadku systemów oceny dokonań przedsiębiorstw oznacza to analizę wchodzących w ich skład mierników pod kątem następujących kryteriów: Jakiego obszaru działalności dotyczą? Czy oceniają bieżącą efektywność, czy też mierzą przyszły potencjał? Czy dotyczą działań pojedynczych osób, zespołów projektowych czy też całego przedsiębiorstwa? A w końcu, czy zorientowane są na wewnętrzne potrzeby informacyjne, czy może reprezentują punkt widzenia interesariuszy zewnętrznych? Sporządzona w ten sposób „mapa” systemu mierników wskaże zarówno „białe plamy”, jak i nadmierne zagęszczenie punktów kontrolnych.
Analizy funkcjonujących w przedsiębiorstwach systemów wskazują, iż niejeden zarządzający podejmuje decyzje w oparciu o obszerne zestawy mierników, których łączna wymowa jest niewielka. W wielu firmach zupełnie ignorowana jest perspektywa interesariuszy zewnętrznych. Słabo rozpoznany bywa także potencjał rozwojowy organizacji, gdyż zazwyczaj 70% miar służy ocenie stanu obecnego lub przeszłego. Choć menedżerowie znajdują się w mniej dramatycznym położeniu niż ów lecący na oślep pilot, także w ich przypadku dobrze skonstruowany system pomiarowy może znacznie zminimalizować ryzyko katastrofy.