Logika Balanced Scorecard

Tekst otwarty nr 2/2007

Czy BSC wprowadza menedżerów w błąd? Test przeprowadzają J. Weber i C.M. Wallenburg z katedry controllingu w Koblencji.

www.whu.edu/cms/

Zrównoważona Karta Wyników (BSC) jest instrumentem zarządczym, który - biorąc pod uwagę zainteresowania praktyków i naukowców oraz skalę implementacji - odniósł bezsprzecznie największy sukces w ostatnich latach. Jednak przez 15 lat historii BSC nie zadano zasadniczego pytania: czy stanowiąca o logice Karty implikacja, tj. kształcenie i rozwój, podnosi efektywność procesów wewnętrznych, co z kolei przynosi satysfakcję klientów, a w efekcie zyski i zadowolenie akcjonariuszy, odpowiada rzeczywistości?

Zespół pod kierunkiem Jürgena Webera postanowił na podstawie danych 245 niemieckich przedsiębiorstw zbadać korelację między typowymi miernikami reprezentującymi cztery wymiary BSC. Po dokonaniu obliczeń ustalono, iż... łańcuch przyczynowo-skutkowy zaproponowany przez autorów Karty najlepiej odzwierciedla rzeczywistość! Okazało się także, iż wymiar finansowy determinuje możliwości rozwojowe badanych organizacji. A zatem wykorzystanie Karty powinno zaowocować ciągłym wzrostem jednostki.

Kto więc uwierzył Kaplanowi i Nortonowi, może spać spokojnie? Niezupełnie! Model zakładający współzależność perspektyw Karty - czyli brak postulowanego związku - okazał się statystycznie niewiele odleglejszy od prawdy.

Czy BSC pomaga zatem menedżerom podejmować właściwe decyzje? Tak, o ile jest szyta na miarę. Na uniwersalne antidotum na problemy menedżerów trzeba jeszcze poczekać.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.