Czy BSC wprowadza menedżerów w błąd? Test przeprowadzają J. Weber i C.M. Wallenburg z katedry controllingu w Koblencji.
www.whu.edu/cms/
Zrównoważona Karta Wyników (BSC) jest instrumentem zarządczym, który - biorąc pod uwagę zainteresowania praktyków i naukowców oraz skalę implementacji - odniósł bezsprzecznie największy sukces w ostatnich latach. Jednak przez 15 lat historii BSC nie zadano zasadniczego pytania: czy stanowiąca o logice Karty implikacja, tj. kształcenie i rozwój, podnosi efektywność procesów wewnętrznych, co z kolei przynosi satysfakcję klientów, a w efekcie zyski i zadowolenie akcjonariuszy, odpowiada rzeczywistości?
Zespół pod kierunkiem Jürgena Webera postanowił na podstawie danych 245 niemieckich przedsiębiorstw zbadać korelację między typowymi miernikami reprezentującymi cztery wymiary BSC. Po dokonaniu obliczeń ustalono, iż... łańcuch przyczynowo-skutkowy zaproponowany przez autorów Karty najlepiej odzwierciedla rzeczywistość! Okazało się także, iż wymiar finansowy determinuje możliwości rozwojowe badanych organizacji. A zatem wykorzystanie Karty powinno zaowocować ciągłym wzrostem jednostki.
Kto więc uwierzył Kaplanowi i Nortonowi, może spać spokojnie? Niezupełnie! Model zakładający współzależność perspektyw Karty - czyli brak postulowanego związku - okazał się statystycznie niewiele odleglejszy od prawdy.
Czy BSC pomaga zatem menedżerom podejmować właściwe decyzje? Tak, o ile jest szyta na miarę. Na uniwersalne antidotum na problemy menedżerów trzeba jeszcze poczekać.